Store forskelle på skolepraktik på erhvervsskolerne

Der er stor forskel på, hvor mange tømrer- og murerelever der må tilbringe en del af praktiktiden på erhvervsskolen. Det afhænger i høj grad af, hvilken skole de går på. På nogle skoler er op mod hver femte elev i skolepraktik, mens det på andre skoler lykkes at finde praktikplads i en virksomhed til alle elever, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri på baggrund af tal fra Undervisningsministeriet.

Det går den rigtige vej. I årets første tre kvartaler er andelen af tømrerelever i skolepraktik faldet fra 9,2 procent sidste år til 7,5 procent i år. Mens andelen af murerelever i skolepraktik er faldet fra 4,3 procent til 3,6 procent.

Men murer- og tømrerelevernes chancer for at komme i praktik i en virksomhed afhænger af, hvor i landet de tager deres uddannelse.

Roskilde Tekniske Skole og College360 i Silkeborg klarede det bedst blandt landets tømreruddannelser i årets første ni måneder. Her har i gennemsnit mindre end en procent af tømrereleverne tilbragt en del af praktiktiden på skolen. Noget anderledes ser det ud på CELF, Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster. Her har i gennemsnit 18 procent af tømrereleverne været i skolepraktik i løbet af årets første tre kvartaler. Andelen her er dog faldet en del sammenlignet med samme periode sidste år, viser Dansk Byggeris opgørelse.

Også på mureruddannelsen er billedet skævt. På fire af de erhvervsskoler, der uddanner murere, har ingen af eleverne været i skolepraktik i løbet af årets første tre kvartaler. Det gælder på EUC Sjælland, Learnmark Horsens, Rybners og Roskilde Tekniske Skole. På TECHCOLLEGE i Nordjylland har i gennemsnit 14 procent af murereleverne derimod tilbragt en del af praktiktiden på skolen, mens det gælder for syv procent på Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier.

- De store forskelle kan blandt andet skyldes, at der nogle steder i landet er flere virksomheder end andre. Samtidig kan lærlinge fra de enkelte skoler komme med forskellige faglige og sociale forudsætninger. Men uanset hvad forklaringen er, er det vigtigt, at skoler med en høj andel af elever i skolepraktik prioriterer at bringe andelen ned, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl.

Skolerne kan lære af hinanden
Hun mener, at skoler med mange elever i skolepraktik med fordel kan lade sig inspirere af de skoler, der klarer det godt.

- Skolerne bør helt fra starten af elevernes uddannelse opfordre dem til at søge en læreplads, hjælpe dem med at få kontakt til virksomhederne og lære dem, hvordan de skriver en god ansøgning. Jo før eleverne kommer i gang med at søge, des bedre. Hvis den rigtige praktikplads melder sig, bør eleverne være parate til at flytte eller pendle lidt længere, siger Louise Pihl.

Dansk Byggeri erkender også, at erhvervslivet selv har et ansvar for, at flere unge kommer i praktik i en virksomhed.

- Derfor fortsætter vi selvfølgelig også med at opfordre vores medlemsvirksomheder til at tage alle de lærlinge, de overhovedet har mulighed for, siger Louise Pihl, underdirektør i Dansk Byggeri.

Underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.