Store forskelle på investeringer i veje og bygninger i Nordsjælland

Der er stor forskel på, hvor mange penge de nordsjællandske kommuner bruger på at bygge nye institutioner, reparere huller i vejene eller renovere slidte plejehjem. Fredensborg og Helsingør er med ca. 2.000 kr. i gennemsnit pr. indbygger blandt de kommuner i hele landet, som investerer mindst i byggeri og anlæg, mens Halsnæs med investeringer på 4.900 kr. ligger en del over landsgennemsnittet.

Flere af de nordsjællandske kommuner bruger mellem ca. 2.100 og 2.800 kr. pr. indbygger på at bygge og vedligeholde bygninger og veje. Det gælder Frederikssund, Gribskov, Hørsholm og Furesø. I Rudersdal og Allerød ligger tallet på hhv. 3.530 kr. 3.840 kr., mens kommunerne i Egedal og Hillerød ligger højt med investeringer på hhv. 4.280 kr. og 4.410 kr. pr. indbygger.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri over kommunernes bygge- og anlægsinvesteringer i 2021.

Jørgen Simonsen, formand for DI Byggeri Nordsjælland, bider mærke i, at der er store forskelle mellem kommunerne. I lyset af den nuværende energisituation kommer han med en klar opfordring til de nordsjællandske politikere.

- Vi skal gøre os uafhængige af Putins gas og styrke forsyningssikkerheden i Danmark. Og her kan kommunerne gøre en forskel ved at investere massivt i energiforbedringer i de kommunale bygninger, så skoler, vuggestuer og plejehjem bruger mindre energi. Det bør efter min mening være et fokusområde for de nordsjællandske politikere i de kommende år, udtaler han.

De 11 kommuner i Nordsjælland bruger i gennemsnit 3.130 kr. pr. indbygger på bygge- og anlægsinvesteringer, hvilket er meget tæt på landsgennemsnittet. Det glæder Jørgen Simonsen, at kommunerne prioriterer området og opfordrer samtidig til at holde et højt niveau fremadrettet.

- Analysen siger ikke noget om, hvor stort behovet for renovering er i hver enkelt kommune. Alligevel er jeg glad for, at kommunerne i vores del af landet prioriterer investeringer i veje, skoler og børnehaver. Det er helt afgørende for, at Nordsjælland bliver ved med at være er et attraktivt sted at leve og bo. Alt andet lige er det også billigere på den lange bane at vedligeholde løbende end først at gøre noget aktivt, når der er huller i asfalten eller i taget, siger Jørgen Simonsen.

Formand for DI Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, tlf. 40 50 26 40
Regional konsulent for DI Byggeri Nordsjælland Anders H. Jensen, tlf. 27 13 49 89

Investeringer i veje og bygninger ligger lavt på Fyn20.12.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Der er stor forskel på, hvor mange penge de fynske kommuner bruger på at reparere huller i vejene, bygge nye institutioner eller renovere slidte skoler. Det samlede billede er dog, at investeringsniveauet i landsdelen ligger lavt. Nyborg og Assens er med ca. 1.700 kr. i gennemsnit pr. indbygger blandt de kommuner i hele landet, som investerer mindst i byggeri og anlæg, mens Svendborg og Middelfart med investeringer på ca. 3.300 kr. ligger tæt på landsgennemsnittet.

Store forskelle på investeringer i veje og bygninger blandt kommunerne20.12.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

En ny analyse fra Dansk Industri viser, at der er stor forskel på, hvor mange penge de danske kommuner bruger på at bygge nye institutioner, reparere huller i vejene eller renovere slidte plejehjem. Bornholm er med 1.520 kr. i gennemsnit pr. indbygger den kommune i hele landet, som investerer mindst i byggeri og infrastruktur, mens Albertslund ligger i top med investeringer på 8.910 kr.