Stor tilfredshed i Dansk Byggeri med at anlægsloftet er ophævet i 2020

Det er både godt og tiltrængt, at regeringen, KL og Danske Regioner nu har aftalt, at sætte det kommunale anlægsloft ud af kraft i resten af 2020, så kommunerne kan rykke blandt andet renoveringer af skoler, daginstitutioner og veje frem. Det mener Dansk Byggeri, som har kæmpet for en suspendering af anlægsloftet, siden coronakrisen ramte Danmark.

- Kommunerne har tidligere oplyst, at de har projekter for 2,5 mia, kr. liggende, som kan gennemføres i år. Aftalen mellem regeringen, KL og Danske Regioner betyder, at de projekter nu kan sættes i gang. Det er en stor og kærkommen håndsrækning til bygge- og anlægsbranchen, som nu for alvor også er begyndt at mærke følgerne af coronapandemien, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

En ny prognose fra Dansk Byggeri viser, at virksomhederne allerede nu har måttet skille sig af med op mod 14.000 ansatte. Det svarer til knap otte procent af medarbejderne.

- Ifølge vores beregninger kan ophævelsen af det kommunale anlægsloft resten af året forhindre hjemsendelse af mellem 2.000 og 2.500 medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne. Det er meget positivt, og vi er glade for, at regeringen har lyttet til os. Virksomhederne oplever, at flere og flere både private og offentlige kunder annullerer planlagte opgaver, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Hvis man skal forhindre, at endnu flere mister deres arbejde i bygge- og anlægsvirksomhederne er der dog brug for flere tiltag.

- Desværre ser vi ind i et meget stort fald i beskæftigelsen, også langt større end de 2000-2500 som kommunernes øgede aktiviteter kan redde. Derfor foreslår vi, at man samtidig hæver rammen for renoveringer i de mange almene boliger, der trænger. I øjeblikket er der alene her en kø af projekter for 18 mia. kr., så der er nok at tage af, siger Lars Storr-Hansen.

- Renoveringsprojekterne i de almene boliger belaster ikke statskassen, og for hver en mia. kr., man bruger til renoveringer, bliver der skabt næsten 1.000 arbejdspladser. På den måde vil man kunne redde endnu flere arbejdspladser. Det er der brug for, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.