Stor opbakning til corona-ramt landsindsamling

Folkekirkens Nødhjælp måtte fredag aflyse årets landsindsamling med et stort økonomisk tab i udsigt. Men nu har danskerne bakket talstærkt op om en digital indsamling, der blev skudt i gang lørdag som erstatning for den fysiske dør-til-dør indsamling.

Mandag morgen rundede den digitale landsindsamling 4 millioner kroner – og kampagnen fortsætter hele næste uge.

”Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi ville modtage så stor økonomisk støtte og moralsk opbakning efter, at vi tog den svære beslutning om at aflyse indsamlingen på grund af corona-virus,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen og fortsætter:

”Det er overvældende at mærke den støtte og varme, som danskerne sender vores vej i disse dage. Det er politikere, organisationer, vores ambassadører og tusindvis af danskerne, der har ønsket at bidrage – og så er det ikke mindst vores mange fantastiske frivillige.”

”I månedsvis har de frivillige i hele landet knoklet for at forberede landsindsamlingen. De har banet vejen for, at vi er på vej til et så flot indsamlingsresultat udelukkende baseret digitale kanaler. For rigtig mange danskere havde allerede hørt om vores indsamling. De var klar over, at vi i år samler penge ind til klimahjælp til verdens fattigste.”

Danskerne har benyttet SMS’er, MobilePay og egenindsamlinger på Facebook for at samle ind til Folkekirkens Nødhjælp. På nuværende tidspunkt har 560 privatpersoner, virksomheder, FDF’ere og kirker oprettet succesrige egenindsamlinger på Facebook.

Op mod 15.000 mennesker skulle søndag have været på gaden for at samle penge ind til klimahjælp til verdens fattigste. Målet var 9 millioner kroner.

Men fredag var organisationen nødsaget til at aflyse husstandsindsamlingen på grund af risiko for at sprede corona-smitten. Det er første gang i 21 år, at organisationen aflyser dør-til-dør-indsamlingen.

----------------------------------------------------------------------------

Ifølge ISOBRO, indsamlingsorganisationernes brancheforening, har det ikke muligt at flytte hustandsindsamlingen til senere på året.

Støt Folkekirkens Nødhjælps indsamling på sms:

SMS 50 til 1911 og støt med 50 kroner

SMS 100 til 1911 og støt med 100 kroner

SMS 250 til 1911 og støt med 250 kroner

Eller med valgfrit beløb på MobilePay 114400

Du kan også starte din egen digitale indsamling ved at klikke her.

Læs mere på nødhjælp.dk

For yderligere kommentarer kontakt:

Poul Kjar, pressechef i Folkekirkens Nødhjælp, pkja@dca.dk, telefon: 41865975

Christina Pedersen, journalist i Folkekirkens Nødhjælp, chpe@dca.dk, telefon: 28744669