Stor opbakning til corona-ramt landsindsamling

Folkekirkens Nødhjælp måtte fredag aflyse årets landsindsamling med et stort økonomisk tab i udsigt. Men nu har danskerne bakket talstærkt op om en digital indsamling, der blev skudt i gang lørdag som erstatning for den fysiske dør-til-dør indsamling.

Mandag morgen rundede den digitale landsindsamling 4 millioner kroner – og kampagnen fortsætter hele næste uge.

”Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi ville modtage så stor økonomisk støtte og moralsk opbakning efter, at vi tog den svære beslutning om at aflyse indsamlingen på grund af corona-virus,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen og fortsætter:

”Det er overvældende at mærke den støtte og varme, som danskerne sender vores vej i disse dage. Det er politikere, organisationer, vores ambassadører og tusindvis af danskerne, der har ønsket at bidrage – og så er det ikke mindst vores mange fantastiske frivillige.”

”I månedsvis har de frivillige i hele landet knoklet for at forberede landsindsamlingen. De har banet vejen for, at vi er på vej til et så flot indsamlingsresultat udelukkende baseret digitale kanaler. For rigtig mange danskere havde allerede hørt om vores indsamling. De var klar over, at vi i år samler penge ind til klimahjælp til verdens fattigste.”

Danskerne har benyttet SMS’er, MobilePay og egenindsamlinger på Facebook for at samle ind til Folkekirkens Nødhjælp. På nuværende tidspunkt har 560 privatpersoner, virksomheder, FDF’ere og kirker oprettet succesrige egenindsamlinger på Facebook.

Op mod 15.000 mennesker skulle søndag have været på gaden for at samle penge ind til klimahjælp til verdens fattigste. Målet var 9 millioner kroner.

Men fredag var organisationen nødsaget til at aflyse husstandsindsamlingen på grund af risiko for at sprede corona-smitten. Det er første gang i 21 år, at organisationen aflyser dør-til-dør-indsamlingen.

----------------------------------------------------------------------------

Ifølge ISOBRO, indsamlingsorganisationernes brancheforening, har det ikke muligt at flytte hustandsindsamlingen til senere på året.

Støt Folkekirkens Nødhjælps indsamling på sms:

SMS 50 til 1911 og støt med 50 kroner

SMS 100 til 1911 og støt med 100 kroner

SMS 250 til 1911 og støt med 250 kroner

Eller med valgfrit beløb på MobilePay 114400

Du kan også starte din egen digitale indsamling ved at klikke her.

Læs mere på nødhjælp.dk

For yderligere kommentarer kontakt:

Poul Kjar, pressechef i Folkekirkens Nødhjælp, pkja@dca.dk, telefon: 41865975

Christina Pedersen, journalist i Folkekirkens Nødhjælp, chpe@dca.dk, telefon: 28744669

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det