DI - Dansk Byggeri

Stor mangel på faglærte på Fyn

En rundspørge fra Dansk Industri viser, at hver tredje virksomhed i Fyns kommuner forgæves har søgt efter en ny medarbejder i det seneste år. Nordfyns, Middelfart og Nyborg kommuner topper den fynske liste, men også i Odense og Faaborg-Midtfyn kommuner er manglen på medarbejdere stor. Det går lettere med nyansættelser i Svendborg og Kerteminde kommuner.

Under coronakrisen måtte rigtig mange virksomheder fyre folk. Men knap er krisen ovre før manglen på medarbejdere er udtalt igen – og Fyn er hårdere ramt end gennemsnittet i resten af landet. Helt galt ser det ud i Nordfyns Kommune, hvor næsten 42 procent af virksomhederne har søgt forgæves efter nye ansigter i medarbejderstaben, men også i Middelfart med 38,2 procent og Nyborg med 37,5 procent kommuner er manglen på medarbejdere langt over gennemsnittet. Og ifølge Dansk Industri (DI) bliver det næppe bedre foreløbigt.

- Tallene er dramatiske. Især når vi tænker på, at tallene også indbefatter de virksomheder, som slet ikke har efterspurgt nye medarbejdere. Hvis vi kun kigger på de virksomheder, der faktisk har efterspurgt arbejdskraft, så er det en endnu større andel, der mangler medarbejdere. Det er et råb om hjælp fra virksomhederne, og det vil blive værre fremover. Fyn står over for økonomisk vækst efter corona – men manglen på arbejdskraft står allerede nu som en forhindring, siger Poul Strandmark, formand for DI Fyn.

Han opfordrer til politiske reformer, der eksempelvis kan skaffe flere både unge og voksne ind på erhvervsskolerne, give bedre muligheder for at hente international arbejdskraft eller på anden måde skaffe flere medarbejdere.

- Vi oplever allerede nu virksomheder, som på grund af mangel på arbejdskraft må sige nej til ordrer. Så hvis vi skal forhindre, at mangel på medarbejdere står i vejen for væksten på Fyn, så er det nødvendigt med hjælp fra Christiansborg, siger Poul Strandmark.

Generelt for hele Danmark er det virksomheder i de store byer, som har færrest problemer med at finde medarbejdere – sådan er billedet ikke på Fyn, hvor Odense-virksomhederne også har meget svært ved at finde nye medarbejdere. Alligevel er der mørkere skyer i horisonten i landkommunerne, når man ser på befolkningsudviklingen.

Landkommunerne på Fyn er defineret som Svendborg, Langeland og Ærø kommuner, og her fortæller DI’s analyse, at der allerede nu er klart færre borgere i den arbejdsdygtige alder, 20–64 år, og udviklingen går den forkerte vej. Landkommunerne på Fyn bør kigge efter faglærte udenlandske medarbejdere, mener DI.

- Især i landdistrikterne bør virksomhederne overveje mulighederne for at tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft. Ellers vil problemerne med at tiltrække medarbejdere blive værre og værre i de kommende år, siger Poul Strandmark.

Samlet er det 33,6 procent af Fyns virksomheder, der forgæves har forsøgt at hyre arbejdskraft. På landsplan er det 31,2 procent.

Procentandelen af virksomheder med forgæves rekrutteringer af medarbejdere på Fyn – fordelt på kommuner:

Fyn

26,0

Ærø

Ingen data

Yderlige oplysning fås hos:

Chefkonsulent Steen Høygaard, mail sth@di.dk, tlf. 2566 6317 eller Dansk Industris pressevagt på 3377 4500.

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

3377 3377https://www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/

Om DI Dansk Byggeri:

DI Dansk Byggeri er et branchefællesskab for 6.300 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri. Medlemsvirksomhederne beskæftiger 73.000 medarbejdere og omfatter såvel udførende virksomheder som materialeleverandører.

Læs mere: www.danskindustri.dk/brancher/di-dansk-byggeri/

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri