Orkla

Stop madspild - Orkla vil slikke tallerkenen ren

29. september er årets madspildsdag og en påmindelse om, at 1/3 af al mad i Danmark ender i skraldespanden. I produktionen af mad er der også meget at hente. Derfor har Orkla fokus på madspild fra jord til bord og har blandt andet udpeget en madspildsambassadør og investeret i en ’gris’, der gør madspild til menneskemad.

Vi kender alle udfordringen med at få det sidste ud at ketchupflasken. Danskerne er mestre i at give flasken en rystetur, så det sidste kommer med. Det kan man imidlertid ikke gøre med et helt produktionsapparat. Til gengæld kan fødevarevirksomheder sagtens være lige så optaget af at få den sidste rest brugt. Derfor har Orkla Danmark bl.a. investeret i ’grisen’ på virksomhedens fabrik i Skælskør. ’Grisen’ skubber dressing, ketchup og sennep ud af kringelkrogene i produktionsanlægget, så det kan komme ud og blive spist frem for at blive til affald. På den måde redder ’grisen’ 94 tons mad om året, der ellers ville blive skyllet ud i forbindelse med rengøring.

Det er ét af en række konkrete eksempler på, hvordan Orkla koncernen arbejder med at nedbringe madspild i koncernens seks fødevarevirksomheder i Danmark.

8 ud af 10 vil mindre madspild
”Selv om knap 80 procent af danskerne forsøger at reducere madspild, så står hver person for 124 kilo spildt mad om året. Det bliver til 700.000 tons årligt. Det er ekstremt store mængder, og det kræver, at forbrugerne og fødevarevirksomhederne arbejder sammen om at minimere spildet. Vi kan og skal gøre det bedre i Danmark,” siger Trine Rubæk, som er ansvarlig for bæredygtighed i Orkla Danmark og en slags madspildsambassadør i virksomheden.

Madspild er et stort problem i forhold til at kunne mætte jordens befolkning. Ifølge FN vil der være tæt på 10 mia. mennesker i 2050. Det kræver ca. 60 pct. flere fødevarer end i dag. Spildet har også stor indflydelse på jordens ressourcer, så som vand og udledning af CO2.

Madspild ned med 50 procent
I Orkla arbejder man med madspildsminimering i hele værdikæden. Som madspildsambassadør, der tænker madspild i alle led i forretningen, samarbejder Trine Rubæk med sine kolleger med ansvar for brands som KiMs, Bähncke, Beauvais, Havrefras og Den Gamle Fabrik. Her er fokus typisk på initiativer og processer, som udnytter råvarerne optimalt og minimerer madspild. Målet er at reducere koncernens madspild med 50 procent frem mod 2030. De sidste to år er der allerede sket en reduktion på 20 % per år gennem forskellige initiativer.

I dag bliver 600 tons rødkålsblade fra produktionen af rødkål til dyrefoder frem for at blive smidt ud. Det samme gør 700 tons kartoffelskræller fra produktionen af KiMs chips, mens stivelsen i kartoffelvandet bliver brugt til produktion af lim.

”Som en stor fødevarekoncern har vi klart et medansvar for at løfte opgaven med at minimere madspild, og vi ved, at forbrugerne gerne vil være med. Derfor skal vi knytte et stærkere samarbejde mellem forbrugerne og fødevarevirksomhederne, så vi kan inspirere hinanden,” siger Trine Rudbæk.

Hun peger på, at der både er brug for at plukke ’de lavthængende frugter’ og tænke nyt. Derfor er Orkla Danmark en del af etablerede ordninger.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark
M: 26 82 22 97
E: nilufer.sahin@orkla.dk

Information om Orkla

Orkla
Delta Park 45, 3. sal
2665 Vallensbæk Strand

http://Delta Park 45, 3. sal

Om Orkla

Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien. Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2020 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 35 milliarder DKK og beskæftigede over 18.000 medarbejdere.

Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,5 milliarder DKK i 2020 og beskæftiger omkring 1.800 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers. Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er Odense Marcipan, KiMs, Havrefras, Bähncke, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, og Naturli’. Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien. Læs mere her.

Orkla koncernen er kåret som en af Europas mest bæredygtige virksomheder ni år i træk af Dow Jones Sustainability index.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark