Stop madspild - Orkla vil slikke tallerkenen ren
29. september er årets madspildsdag og en påmindelse om, at 1/3 af al mad i Danmark ender i skraldespanden. I produktionen af mad er der også meget at hente. Derfor har Orkla fokus på madspild fra jord til bord og har blandt andet udpeget en madspildsambassadør og investeret i en ’gris’, der gør madspild til menneskemad.
Vi kender alle udfordringen med at få det sidste ud at ketchupflasken. Danskerne er mestre i at give flasken en rystetur, så det sidste kommer med. Det kan man imidlertid ikke gøre med et helt produktionsapparat. Til gengæld kan fødevarevirksomheder sagtens være lige så optaget af at få den sidste rest brugt. Derfor har Orkla Danmark bl.a. investeret i ’grisen’ på virksomhedens fabrik i Skælskør. ’Grisen’ skubber dressing, ketchup og sennep ud af kringelkrogene i produktionsanlægget, så det kan komme ud og blive spist frem for at blive til affald. På den måde redder ’grisen’ 94 tons mad om året, der ellers ville blive skyllet ud i forbindelse med rengøring.
Det er ét af en række konkrete eksempler på, hvordan Orkla koncernen arbejder med at nedbringe madspild i koncernens seks fødevarevirksomheder i Danmark.
8 ud af 10 vil mindre madspild
”Selv om knap 80 procent af danskerne forsøger at reducere madspild, så står hver person for 124 kilo spildt mad om året. Det bliver til 700.000 tons årligt. Det er ekstremt store mængder, og det kræver, at forbrugerne og fødevarevirksomhederne arbejder sammen om at minimere spildet. Vi kan og skal gøre det bedre i Danmark,” siger Trine Rubæk, som er ansvarlig for bæredygtighed i Orkla Danmark og en slags madspildsambassadør i virksomheden.
Madspild er et stort problem i forhold til at kunne mætte jordens befolkning. Ifølge FN vil der være tæt på 10 mia. mennesker i 2050. Det kræver ca. 60 pct. flere fødevarer end i dag. Spildet har også stor indflydelse på jordens ressourcer, så som vand og udledning af CO2.
Madspild ned med 50 procent
I Orkla arbejder man med madspildsminimering i hele værdikæden. Som madspildsambassadør, der tænker madspild i alle led i forretningen, samarbejder Trine Rubæk med sine kolleger med ansvar for brands som KiMs, Bähncke, Beauvais, Havrefras og Den Gamle Fabrik. Her er fokus typisk på initiativer og processer, som udnytter råvarerne optimalt og minimerer madspild. Målet er at reducere koncernens madspild med 50 procent frem mod 2030. De sidste to år er der allerede sket en reduktion på 20 % per år gennem forskellige initiativer.
I dag bliver 600 tons rødkålsblade fra produktionen af rødkål til dyrefoder frem for at blive smidt ud. Det samme gør 700 tons kartoffelskræller fra produktionen af KiMs chips, mens stivelsen i kartoffelvandet bliver brugt til produktion af lim.
”Som en stor fødevarekoncern har vi klart et medansvar for at løfte opgaven med at minimere madspild, og vi ved, at forbrugerne gerne vil være med. Derfor skal vi knytte et stærkere samarbejde mellem forbrugerne og fødevarevirksomhederne, så vi kan inspirere hinanden,” siger Trine Rudbæk.
Hun peger på, at der både er brug for at plukke ’de lavthængende frugter’ og tænke nyt. Derfor er Orkla Danmark en del af etablerede ordninger.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark
M: 26 82 22 97
E: nilufer.sahin@orkla.dk
Billeder
Information om Orkla
Om Orkla
Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa og Asien. Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2020 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 35 milliarder DKK og beskæftigede over 18.000 medarbejdere.
Orkla-selskaberne i Danmark omsatte samlet for 3,5 milliarder DKK i 2020 og beskæftiger omkring 1.800 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers. Nogle af Orklas mærkevarer i Danmark er Odense Marcipan, KiMs, Havrefras, Bähncke, Beauvais, Den Gamle Fabrik, HUSK, Futura, Jordan, Livol, Möller’s Tran, UniKalk, og Naturli’. Orkla-selskaberne i Danmark samarbejder med kunder inden for blandt andet dagligvarer, foodservice, apoteker, bagerier og fødevareindustrien. Læs mere her.
Orkla koncernen er kåret som en af Europas mest bæredygtige virksomheder ni år i træk af Dow Jones Sustainability index.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark
M: 26 82 22 97
E: nilufer.sahin@orkla.dk
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Odense Marcipan Group vækster - leverer tilfredsstillende resultat4.7.2022 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Odense Marcipan Group – kendt og anerkendt for marcipan og andre ingredienser gennem mere end et århundrede – præsenterer nyt regnskab, som viser, at det i 2021 lykkedes igen at skabe vækst, udnytte synergimuligheder og effektivisere.
Orkla Foods Danmark vækster toplinjen - stigende indkøbspriser presser bundlinjen30.6.2022 10:05:00 CEST | Pressemeddelelse
2021 regnskabet for Orkla Foods Danmark viser en vækst i omsætningen, mens bl.a. stigende indkøbspriser og engangsudgifter resulterer i et fald i årets resultat.
Sund chips- og snackforretning22.6.2022 14:35:00 CEST | Pressemeddelelse
2021 regnskabet for Orkla Confectionery & Snacks Danmark A/S (kendt for bl.a. KiMs og Panda lakrids) er netop offentliggjort og viser fremgang efter svært 2020 regnskabsår.
Orkla investerer i Struer-fabrik og frasælger Struer-brandet til Funkisfood15.12.2021 15:00:16 CET | Pressemeddelelse
Som et resultat af de vækstrater, Orkla oplever på Paulúns-brandet, investerer virksomheden i sin fabrik i Struer. Formålet med investeringen er således at sikre plads og kapacitet til produktionen af granola. Derfor frasælger Orkla samtidig Struer-brandet til Funkisfood.
HUSK® Psyllium Mavebalance er tilbage på hylderne med valideret varmebehandling28.10.2021 06:54:00 CEST | Pressemeddelelse
I april trak Orkla Care, ud fra et forsigtighedsprincip, alle produkter af mærket HUSK® ud af markedet efter at myndighederne satte få af produkterne i mulig forbindelse med et salmonellaudbrud i Danmark. Efter samarbejde med eksterne eksperter har Orkla Care Danmark udviklet en valideret varmehandling af kosttilskuddet, som nu er tilbage på markedet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum