TinyMobileRobots

STIHL overtager 23 procent af dansk robotsucces

Den aarhusianske robotproducent TinyMobileRobots har på få år indtaget en stor del af verdensmarkedet for opstregningsrobotter til sportsbaner og infrastrukturopgaver. Nu overtager den tyske STIHL-koncern næsten en fjerdedel af den danske robotsucces, der dermed får endnu en stærk kapitalpartner med ombord til at løfte de kommende års betydelige vækstplaner.
Det tager op til fem timer for en erfaren opstregningsmand at tegne en fodboldbane op første gang. En robot fra TinyMobileRobots kan gøre det på 20 minutter, og derfor er der en kæmpe tidsmæssig og økonomisk gevinst ved at lade en robot stå for opstregningen.

Den tyske STIHL-koncern har de seneste 90 år markeret sig som verdens førende producent af motorsave. Derudover producerer STIHL en bred vifte af motorredskaber, skovmaskiner og robotplæneklippere til ambitiøse hobbyfolk og professionelle. Især STIHLs robotplæneklippere har en naturlig snitflade op mod TinyMobileRobots’ avancerede selvkørende robotter til opstregning af fx sportsbaner og vejanlæg.

STIHL har i godt et par år fulgt nøje med i TinyMobileRobots’ udvikling, der bl.a. har budt på 100 pct. vækst om året. Sideløbende hermed besluttede den danske regering i 2018 at udfase den såkaldte innovationsmiljøordning. Her har ventureselskabet Borean Innovation parallelt med sine egne investeringer fungeret som manager for statens investeringer i lovende virksomheder som fx TinyMobileRobots, hvor Boreans samlede ejerandel var på 23,8 procent. Den andel overtager STIHLs venturekapitalvirksomhed STIHL Digital nu fuldt ud, hvormed Borean og staten er helt ude af TinyMobileRobots. Den private investor Anders Fauerskov, der tidligere var medejer af lydkoncernen TC Group, opretholder sin ejerandel i selskabet som en fremtidig vigtig kapitalpartner under det nye ejerskab med STIHL.

-          Vi har været på udkig efter en kapitalpartner, der kan være med til at sikre vores videre vækst og udvikling, og at vi nu kan se frem til en så stærk partner som STIHL, er intet mindre end et drømmescenarie. Sammen har vi en pulje af viden, erfaring og kompetencer, som vi kan bringe i spil på begge sider af bordet, og derudover kan vi fra dag ét nyde godt af STIHLs verdensomspændende forhandlernetværk. Vi bevarer vores status som selvstændig virksomhed og kan samtidig trække på STIHLs erfaring til at accelerere vores vækst yderligere. Jeg er på godt jysk meget, meget tilfreds, siger Jens Peder Kristensen, grundlægger af og CEO i TinyMobileRobots ApS.

STIHL Digital, der med investeringen opnår en plads i TinyMobileRobots’ bestyrelse, har de senere år investeret venturekapital i blot et par håndfulde virksomheder, primært inden for skovbrug, landskabsarkitektur, byggeri, landbrug og græspleje. TinyMobileRobots har på få år sat sig solidt på positionen som verdens førende leverandør af opstregningsrobotter, og alene i USA har virksomheden på få år erobret mere end halvdelen af markedet. Da det også er et af STIHLs vækstmarkeder, ser parterne store synergieffekter og muligheder for udvikling. Ikke mindst fordi TinyMobileRobots’ opstregningsrobotter i høj grad resonerer med kundernes ønske om et bæredygtigt produkt, der er batteri- snarere end dieseldrevet, og som reducerer forbruget af opstregningsmaling betragteligt.

-          Vi har været i tæt dialog med TinyMobileRobots og naturligvis også Borean Innovation i løbet af de sidste to år, og vi er blevet mere og mere imponeret over selskabets vækstrater og performance. Da chancen for at erhverve Boreans ejerandel opstod, var vi ret hurtige til at slå til, og vi føler os overbevist om, at vi i fællesskab kan indtage en endnu større del af TinyMobileRobots’ hastigt voksende og meget innovationsdrevne marked, kommenterer Benjamin Junghans, Director i STIHL Digital.

Også hos Borean er der stor tilfredshed med salget af statens ejerandel i TinyMobileRobots.

-          TinyMobileRobots har formået at skabe markedet for opstregningsrobotter til sportsbaner og infrastrukturopgaver, og i Borean har vi altid solgt vores ejerandele, når den rette køber har vist sig. Nu er vi exitoperatør og skal sælge, men det laver ikke om på, at vi ser et fortræffeligt match mellem STIHL og TinyMobileRobots. Vi er meget tilfredse med handlen og ser frem til at følge de to selskabers fælles færd fremadrettet, siger Thor Jespersen, CEO i Borean Innovation.

TinyMobileRobots har løbende forbedret teknologien i virksomhedens robotter, og ud over sportsklubber, kommuner og lufthavne er store entreprenørselskaber, bygge- og ingeniørvirksomheder også i stor stil begyndt at bruge robotter til opmåling og opstregning. Sideløbende hermed har TinyMobileRobots også udviklet en PropTech-robot til indendørs brug, hvor der i forbindelse med konstruktion af fx højhuse, lagerhaller, varehuse og produktionsarealer i dag opmåles millioner af kvadratmeter manuelt, hvorfor der på dette område er store muligheder for optimering og effektivisering.

Kontakter

Jens Peder Kristensen, CEO, TinyMobileRobots, mobil 22 23 11 16 / jpk@tinymobilerobots.com
Benjamin Junghans, Director i STIHL Digital, mobil +49 715 126 3322 / benjamin.junghans@stihldigital.com
Thor Jespersen, CEO, Borean Innovation, mobil 20 74 28 05 / tje@borean.dk
Presseservice: Jacob Lange, Lange PR, mobil 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

Billeder

Download
Markedet er i vækst, og over alt i verden får boldklubber, parkejere, skoler og universiteter øjnene op for, hvad robotteknologien kan. Og når først banerne er lagret på en tablet, er det blot at trykke på en knap, hvorefter robotten klarer hele opstregningen med meget stor nøjagtighed og et markant lavere forbrug af maling.
Download
Vi har været på udkig efter en kapitalpartner, der kan være med til at sikre vores videre vækst og udvikling, og at vi nu kan se frem til en så stærk partner som STIHL, er intet mindre end et drømmescenarie, siger Jens Peder Kristensen, CEO i TinyMobileRobots.
Download
Benjamin Junghans, Director i STIHL Digital.

Information om TinyMobileRobots

TinyMobileRobots