Dansk Byggeri

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere

Del

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange pendlere i Sydjylland. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Analysen viser, at trængslen i Sydjylland vil stige med 69 procent i 2035 sammenlignet med 2015.

For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.

- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Kommunale forskelle
Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i Vejle og Kolding have henholdsvis 24 procent og 22 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget, viser analysen. I Fredericia vil virksomhedernes opland for arbejdskraft blive 20 procent mindre. I Vejen bliver det reduceret med ti procent, mens virksomhederne i Haderslev og Esbjerg vil have ni procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

- Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken. Fx er der brug for en udvidelse af E20/E45 ved Kolding, en ny midtjysk motorvej fra Haderslev, mere kapacitet på rute 11 til Varde og en udvidelse af jernbanen mellem Tinglev og Padborg, siger branchedirektør Henrik Friis.

I Tønder, Aabenraa, Varde og Billund vil der være mellem to og fem procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget, mens andelen vil være uændret i Sønderborg Kommune.

 
 
 

Kontakter

Branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, hfr@danskbyggeri.dk, telefon 20 31 15 03
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Links

Information om Dansk Byggeri

Dansk Byggeri
Dansk Byggeri
Nørre Voldgade 106
1358 København K

72 16 00 00https://www.danskbyggeri.dk/

 

 
 
 

Følg pressemeddelelser fra Dansk Byggeri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Byggeri

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum