DI - Dansk Byggeri

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere

Del
I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange pendlere i Nordsjælland. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Analysen viser, at trængslen i Nordsjælland vil stige med 48 procent i 2035 sammenlignet med 2015.

For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.

- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Kommunale forskelle
Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i fx Gribskov Kommune have 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget, viser analysen. I Furesø og Halsnæs vil virksomhedernes opland for arbejdskraft blive 12 procent mindre. I Helsingør, Rudersdal og Egedal bliver det reduceret med henholdsvis ti, ni og syv procent.

Virksomhederne i Fredensborg, Hillerød og Hørsholm vil have seks procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, mens oplandet for arbejdskraft vil blive henholdsvis fire og tre procent mindre for virksomhederne i Frederikssund og Allerød, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

- Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken. Der er blandt andet behov for en bedre og mere stabil drift af Kystbanen. Det er også på tide, at blandt andet Hillerødsmotorvejen bliver forlænget, og at Frederikssundmotorvejen bliver gjort færdig, siger branchedirektør Henrik Friis.

 
 
 

Kontakter

Branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, hfr@danskbyggeri.dk, telefon 20 31 15 03
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Links

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18
1553 København V

3377 3377https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/

 

 
 
 

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye