Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange af landets pendlere. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver forbedret. Analysen, som Dansk Infrastruktur har bestilt af rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan, viser, at trængslen vil stige med 78 procent i 2035 sammenlignet med 2015. I myldretiden er stigningen endnu større – omkring en fordobling.

For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.

- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Store regionale forskelle
Ifølge analysen er det især i Hovedstadsområdet, Syd- og Vestsjælland, Trekantområdet og i Østjylland, at virksomhederne vil have mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget. Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i fx Fredericia, Kolding, Vejle og Hvidovre have over 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, viser analysen. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

- Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken, siger branchedirektør Henrik Friis.

Bedre veje får trafikken til at glide

I andre kommuner som fx Holstebro og Silkeborg vil det ifølge analysen være lettere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere i 2035 end i 2015. Det skyldes, at udbygningen af motorvejsnettet, som blev færdig efter 2015, løsner op for trængslen og gør rejsetiden kortere. Også i kommunerne Lemvig og Struer bliver det lettere.

- Udbygningen af motorvejsnettet viser, at bedre infrastruktur skaber en positiv udvikling. Motorvejen mellem Holstebro og Herning giver de lokale virksomheder et større opland at rekruttere fra, fordi pendlerne nu kan kører meget længere, uden at tilbringe mere tid bag rattet, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

Branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, hfr@danskbyggeri.dk, telefon 20 31 15 03
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94