Stigende trængsel gør det svært for sjællandske virksomheder at tiltrække medarbejdere

I mange sjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange pendlere på Sjælland. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Analysen viser, at trængslen på Sjælland og Lolland-Falster vil stige med 51 procent i 2035 sammenlignet med 2015.

For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.

- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Kommunale forskelle
Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i fx Stevns Kommune have 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget, viser analysen. I Ringsted, Faxe, og Sorø vil virksomhedernes opland for arbejdskraft blive 14 procent mindre. I Slagelse og Næstved bliver det reduceret med henholdsvis 12 og 11 procent, mens virksomhederne i Roskilde vil have ti procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

- Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken. Fx er den nuværende situation på Østbanen, der går fra Køge til Faxeladeplads og Rødvig, med langsommere og færre tog med til at forringe mobiliteten og skabe endnu mere trængsel på vejene, siger branchedirektør Henrik Friis.

Selvom trængslen stiger på Lolland-Falster, vil det ifølge analysen være lettere for virksomhederne der at tiltrække medarbejdere i 2035. Det skyldes, at Femern Bælt-forbindelsen ventes at stå færdig i 2028.

- Det gør det langt nemmere for fx nordtyskerne at komme hertil og arbejde, og det vil give de lokale virksomheder et større opland at rekruttere fra, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

Branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, hfr@danskbyggeri.dk, telefon 20 31 15 03
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.

Udsigt til renovering af næsten 7.000 almene boliger i Østjylland28.5.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Lejerne i 6.917 almene lejligheder og rækkehuse i Østjylland kan se frem til, at deres bolig bliver renoveret inden for få år. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Aarhus løber med de fleste renoveringer, mens de dyreste renoveringer sker i Randers. Men der er også reparationer og vedligehold i sigte for lejere i Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs.