Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange pendlere på Fyn. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Analysen viser, at trængslen på Fyn vil stige med 87 procent i 2035 sammenlignet med 2015.

For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.

- Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Kommunale forskelle
Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i Middelfart Kommune have 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget, viser analysen. På Langeland vil virksomhedernes opland for arbejdskraft blive ti procent mindre, mens det i Odense bliver reduceret med otte procent. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

- Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken. Fx er der brug at få udbygget motorvejen syd om Odense og få bedre togdrift på Svendborgbanen og på Vestfyn, siger branchedirektør Henrik Friis.

Virksomhederne i Assens, Kerteminde, Nyborg og Nordfyns kommuner vil have syv procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035. I Svendborg og Faaborg-Midtfyn kommuner bliver virksomhedernes opland for arbejdskraft henholdsvis seks og fem procent mindre, hvis infrastrukturen ikke bliver forbedret.

Branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, hfr@danskbyggeri.dk, telefon 20 31 15 03
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94