Stigende mangel på råvarer truer væksten

Mangel og stigende priser på bl.a. jern og stål kan blive et problem for virksomheder i både Danmark og resten af verden. I dag rapporterer cirka hver 12. vvs- og blikkenslagervirksomhed eksempelvis om mangel på materialer og udstyr, og det kan i den sidste ende koste på væksten.
Kilde: Danmarks Statistik

Coronakrisen kan nu for alvor også mærkes på de løbende råvareforsyninger af fx jern, stål og kobber. Det har fået både råvarepriserne og fragtpriserne til at stige voldsomt, hvilket kan mærkes i blandt andet de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

”Udviklingen på råvarepriserne er meget markant, og selvom det stadig er de færreste virksomheder, der står med akutte forsyningsudfordringer, så går udviklingen i den forkerte retning. Det kan ende med at presse en lang række brancher,” siger Maria Schougaard Berntsen, der er cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Nye tal fra Danmarks statistik viser, at andelen af vvs- og blikkenslager-virksomheder, der oplever mangel på materialer og udstyr, på et år er steget fra 4 til 8 procent. Også hos elinstallationsvirksomhederne oplever lidt flere mangel.

”Den samme udvikling ser vi i resten af verden. Eksempelvis melder vores tyske søsterorganisation nu om alvorlige flaskehalsproblemer, når det gælder leverancen af produkter til elbranchen,” siger Maria Schougaard Berntsen, og fortsætter:

”I Danmark presser leveringsudfordringerne sig også mere på, og det giver problemer både for slutkunden og for brancherne. Det er selvfølgelig svært fra politisk hold i Danmark at sikre den internationale råvareproduktion, men det er vigtigt, at man sikrer den frie bevægelighed for både produkter, materialer og arbejdskraft på tværs af landegrænserne,” understreger hun.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Kilde: Danmarks Statistik
Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.