Stigende efterspørgsel på digitale samtaler

Røde Kors og Boblberg oplever en stigende efterspørgsel på samtaler gennem den digitale besøgstjeneste SnakSammen. Her bliver både taget tunge samtaler og diskuteret corona-frisurer.

Mens dele af landet genåbnes, er der stadig mange, som har brug for menneskelig kontakt på en alternativ måde. Det mærker man hos den digitale besøgstjeneste SnakSammen.

Tjenesten er oprindeligt udviklet af Røde Kors, Boblberg og Faaborg-Midtfyn kommune, men på grund af corona-krisen blev SnakSammen gjort landsdækkende med støtte af TDC net og Nordea-fonden.

På SnakSammen.dk kan man booke en videosamtale med en Røde Kors-frivillig, og det er sket knap 1.000 gange i løbet af den sidste måneds tid. Efterspørgslen på samtaler er stigende, så antallet af frivillige er blevet opjusteret. I øjeblikket er der 58 frivillige, som tilbyder videosamtaler.

Næsten som et rigtigt besøg

”Vi oplever, at der bliver taget meget positivt imod tilbuddet. Det her med at man kan se hinanden og smile til hinanden, det giver jo en følelse af et rigtigt besøg,” forklarer Anni Brejnholt, projektleder for SnakSammen.

Det er en meget blandet gruppe af mennesker, som booker videosamtaler gennem SnakSammen.dk.

”Nogle mennesker sidder alene, de føler sig måske ensomme, og har brug for at lette deres hjerte. Andre har brug for en hverdagssnak eller et godt grin over en kop kaffe. Det er langtfra alle, som er alene, men vi oplever alligevel, at samtalerne har stor betydning,” siger Anni Brejnholt.

Overvægt af midaldrende

Alle kan booke en videosamtale på SnakSammen.dk og samtalerne kan være vidt forskellige.

Et populært emne er dagligdagen under corona og hvordan man formår at holde kontakten med venner og familie på distancen. Der er også blevet uddelt anbefalinger af lydbøger, og mens frisørerne holdt lukket, blev der sammenlignet ”corona-frisurer” og uddelt tips og tricks til at rette på lokkerne.

Hovedparten af dem, der benytter sig af SnakSammen, befinder sig i aldersgruppen 31-61 år. Men der er også både yngre og ældre, som har brug for en snak, ligesom både mænd og kvinder henvender sig.