Røde KorsRøde KorsRøde Kors

Når lovgivning møder praksis - hvordan flygtninge, frivillige og sagsbehandlere navigerer mellem integration og hjemrejse

Dansk udlændinge- og integrationspolitik har gennemgået et paradigmeskifte, som har resulteret i betydelige ændringer, der påvirker flygtninge, frivillige i civilsamfundet og kommunale sagsbehandlere.

Konsekvenserne, særligt midlertidighed, rækker langt ind i flygtninges hverdagsliv, der i dag skal navigere i et spændingsfelt mellem hjemsendelse og integration, og det kalder på en styrket dialog mellem aktørerne i praksis.

På konferencen præsenterer forskere den nyeste viden om, hvordan ændringerne påvirker de tre grupper, og vi diskuterer potentialer for forandring. Det sker med udgangspunkt i forskningsprojektet Boundary Work, der er et samarbejde mellem Røde Kors, DRC Dansk Flygtningehjælp og Centre for Advanced Migration Studies (AMIS) ved Københavns Universitet.

Programmet for konferencen omfatter:

• Velkomst ved vært Mohammad Rona, udlændinge- og integrationsordfører fra Moderaterne
  • Forskerne Marie Sandberg, Katrine Syppli Kohl og Ditte Shapiro fra Københavns Universitet præsenterer resultaterne af deres forskning af paradigmeskiftets betydning for flygtninge, frivillige og sagsbehandlere, såvel som samarbejdet på tværs
  • Ahmad Zanon, flygtning fra Syrien, Helle Munk Nielsen, frivillig leder i Røde Kors og Louise Holst, koordinator i integrationshuset, Esbjerg Jobcenter diskuterer, hvordan vi skaber de bedste betingelser for flygtninges liv i Danmark og for deres fremtid
  • Udlændinge- og integrationsordførere Mohammad Rona fra Moderaterne, Rosa Lund fra Enhedslisten og Peter Skaarup fra Danmarksdemokraterne diskuterer, hvorvidt paradigmeskifter har levet op til de politiske forventninger, og om der er anledning til forandring

Dato: 18. marts 2024

Tid: Kl. 12.30 til 16.00

Sted: Fællessalen, Christiansborg

Presseakkreditering:

For yderligere oplysninger og deltagelse i konferencen, kontakt Sophia Jessen fra Røde Kors.

Mail: sopje@rodekors.dk / tlf.: 40 14 13 65

Pressekontakt: