Stig Tøftings barndomsminder giver indspark til ny Festuge-gin

I forbindelse med Aarhus Festuge 2022 lancerer Spirit of Njord og Aarhus Festuge ginnen ’Gin It Together’. I år har et Aarhus-ikon hjulpet med indsamling af urter og inspireret Njord, som står bag udviklingen og destilleringen. Et vaskeægte scoop, mener Festugen.
Stig Tøfting. Pressefoto, Spirit of Njord

Aarhus Festuge står for sammenhold, fællesskab og fejringen af en helt speciel by på den jyske østkyst. Ugen kan dog også bringe aarhusianere fra nær og fjern tættere på hinanden, og det var netop over en gin & tonic i Festugen for 25 år siden, at nørderne bag Njord Gin fandt hinanden.

Siden starten af virksomheden Njord i 2014 er det blevet til adskillige besøg fra berømtheder i destilleriet på Sydhavnen. Dette fortsætter i samarbejdet om årets Festuge-gin, hvor den tidligere AGF- og landsholdsspiller Stig Tøfting præsenterer smagen af sine barndomsoplevelser i byen.

Hovedpersonen selv er glad for, at han blev kontaktet af stifterne Lars Toke Graugaard og Troels Præst Andersen fra Njord inden udviklingen af ginnen og indsamlingen af urter.

- Det bliver en meget speciel Aarhus Festuge-gin for mig, fordi den tager udgangspunkt i meget af den natur, jeg havde med at gøre som dreng. Alt fra hyldeblomst og hybenrose fra Tangkrogen, til æbler og pærer fra baggårdene på Frederiksbjerg og ikke mindst de kastanjer, jeg som barn sparkede ned fra træerne med fodbolde.

Stig Tøfting fortæller videre, at han fra barnsben tjente ekstra håndører ved at sparke fodbolde op i byens kastanjetræer for derefter at sælge kastanjerne i Dyrehaven.

Marketingsansvarlig for Aarhus Festuge, Hans Jakob Konrad Stephansen, er meget begejstret over samarbejdet mellem Aarhus Festuge, Spirit of Njord og hovedpersonen bag årets helt unikke gin.

- Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Njord, som om nogen formår at tænke uden for boksen. Et af vores kernemål som Festuge er, at vi skal udfordre aarhusianernes forståelse for normalen, siger Hans Jakob Konrad Stephansen, som fortæller videre:

- Og lige i den her sammenhæng, tror jeg ikke, at nogen havde forestillet sig, at der skulle være en kobling mellem Stig Tøfting og opskriften på årets Festuge-gin. Det er helt afgjort et scoop for Festugen, at han vil dele sin oplevelse af byen med os i en flaske gin.

Hovedpersonen har gennem de senere år udviklet en interesse for gin, men blandingen af ingredienserne overlader han til de professionelle fra Njord, som skal forsøge at få den til at smage af Tøftings oplevelse af Aarhus helt tilbage fra byikonets barndom.

- Der er nok at vælge mellem, og det er jo ikke mig, der skal stå for at mixe det hele, så hvad der arbejder godt med hinanden, det lader jeg de gode herrer fra Njord finde ud af, siger den tidligere AGF-mand smilende.

Resultatet er en kompleks og imødekommende gin med en tydelig frugtighed fra æbler, pærer og mirabeller og en fin floralitet fra hybenroser og hyldeblomster. Kastanjerne giver en nøddeagtig dybde til ’Gin It Together’, mens citronverbena fra Njords drivhus og enebær giver en citrusfriskhed.

Årets Festuge-gin ’Gin It Together’ er sat i salg i Aarhus Festuge webshop https://shop.aarhusfestuge.dk/ og koster 399 kroner stykket. Ginnen er produceret i et begrænset antal, så der er blot 600 flasker til rådighed, hvoraf de 300 kommer i offentligt salg via Aarhus Festuges webshop. Salg er efter først-til-mølle-princippet, og samtlige flasker er nummererede.

For yderligere information og potentielle spørgsmål om årets Festugegin kontakt da Aarhus Festuges kommunikationsansvarlige, Simon Fjordvang Brenøe-Jensen på telefon 26 20 94 86 eller via e-mail sfbj@aarhusfestuge.dk.

Aarhus Festuge-gin 2022. Foto: Jacob Rosenvinge
Stig Tøfting og stifterne af Spirit of Njord. Pressefoto, Spirit of Njord