Nets

Status fra Nets: Black Friday er på tilbagetog, Black Week vinder frem

Del
Nethandlen faldt under Black Friday, som i år spillede en mindre rolle i det samlede salg under Black Week. Det er dog stadig ugens ubestridt største handelsdag. Samlet set ligger handelsaktiviteten for Black Week på niveau med sidste år. Det viser en frisk analyse fra Nets af aktiviteten hos de 100 største webshops.

Black Week er det nye sort. Som forudset har vi set et ryk i handelsaktiviteten i ugen op til Black Friday, hvor indkøbsfesten for manges vedkommende blev skudt i gang tidligere end foregående år, mens aktiviteten på selve Black Friday faldt med 5,9% sammenlignet med sidste år. Det viser en sammenligning af antallet af onlinetransaktioner hos Nets 100 største danske retailkunder inden for nethandel. Samlet set ligger aktiviteten for hele Black Week en anelse over sidste år. 

– At Black Week nu starter weekenden før Black Friday betyder, at salget i dagene op til fredagen er aftaget lidt. Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen, men færre har siddet klar til at turbo-shoppe om fredagen, selvom det stadig er den mest travle handelsdag, siger Henriette Dunkjær Andersen, Head of Sales hos Nets Group.

Især sidste weekend, der markerede begyndelsen af Black Week, var ekstra travl med en samlet vækst på over 20 procent sammenlignet med 2020. Ifølge Henriette Dunkjær Andersen faldt salget en smule frem mod torsdag. Men fredag er danskerne vendt tilbage til shoppingen med fornyet styrke og selve Black Friday er stadig den ubetinget største handelsdag i perioden.

Fysisk julegavejagt
Nets har forud for Black Week fået analysevirksomheden YouGov til at spørge 1000 danskere om deres forventninger til Black Friday. Og resultaterne fra undersøgelsen ser ud til at stemme overens med realiteterne. 44 procent af danskerne sagde nemlig, at de ville købe ind på Black Friday – det er et fald i forhold til sidste år, hvor 52 procent forventede at sidde klar med betalingskortet.

Samtidig viste undersøgelsen, at blot 40 procent af forbrugerne forventede at købe mere ind på nettet end i fysiske butikker i år. Det er ligeledes et stort fald i forhold til 2020, hvor 72 procent forventede fortrinsvist at købe på nettet. Man må dermed formode, at vaccinationer og coronapas har gjort det fysiske indkøb mere appetitvækkende.

68 procent af forbrugerne i undersøgelsen forventer at benytte de gode tilbud på Black Friday til at købe julegaver til venner og familie. En lille stigning fra sidste år, hvor 64 procent var på udkig efter gaver at lægge under træet.

Nøgleord

Kontakter

Peter GlüsingHead of Media Relations, NordicsNets Group A/S

Tlf:29482646

Information om Nets

Nets
Nets
Klausdalsbrovej 601
DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

Nets formidler betalinger med bevidstheden om, at enkelthed og sikkerhed udgør fundamentet, når betalingsløsninger skal bidrage til at skabe vækst, fremdrift og gøre hverdagen lidt nemmere for banker, virksomheder og forbrugere på tværs af Europa. Læs mere på www.nets.eu. Nets er en del af Nexi koncernen – en førende europæisk aktør i betalingsindustrien. Læs mere på www.nexigroup.com.

Følg pressemeddelelser fra Nets

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Nets

BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse

BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye