Statsministeren har rigtigt fokus på at skaffe flere hænder til arbejdsmarkedet

Lederne er meget tilfreds med statsministerens fokus i åbningstalen på at skaffe tilstrækkeligt med arbejdskraft, så vi kan fastholde det økonomiske opsving i Danmark. Og Lederne er helt enig i ambitionen om at skabe bedre offentlige ledere.

- Det er helt afgørende, at vi har tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft til at skabe vækst og udvikling i alle dele af erhvervslivet. Derfor var det virkelig godt at høre, at den udfordring stod centralt i statsministerens åbningstale.

Sådan siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne, som reaktion på statsministerens tale ved åbningen af Folketinget. Han fremhæver, at statsminister Lars Løkke Rasmussen vil gøre det lettere at tiltrække udenlandske talenter, hvor regeringen allerede vil fremlægge et konkret udspil i morgen.

- Det er helt rigtig set, at vi har brug for at ændre reglerne, så vi kan tiltrække og fastholde flere kvalificerede udlændinge.  Vores medlemmer i Lederne oplever dagligt, hvordan vi på mange områder får sværere og sværere ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft, og derfor er vi nødt til at tænke nyt, siger Henrik Bach Mortensen.

Han glæder sig også over, at statsministeren i åbningstalen fremhævede vigtigheden af dygtige offentlige ledere, som kan stå i spidsen for at skabe en mere sammenhængende og effektiv offentlig sektor.

- Dygtige ledere er helt afgørende for, at vi får skabt en endnu bedre offentlig sektor. Og vi ser frem til regeringens kommende udspil om, hvordan vi hæver kvaliteten af de offentlige ledere. Den ambition er Lederne meget enig i, og vi vil meget gerne drøfte med regeringen, hvordan vi sikrer, at vi får endnu bedre ledere. Det handler ikke kun om uddannelse, men i høj grad også om, at de får de rette rammer for at løse opgaven, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør for Politik og Presse, Lederne
Telefon: 2491 9957
E-mail: hmo@lho.dk

Søren Kudahl
Pressechef, Lederne
Telefon: 2338 4211
E-mail: sku@lho.dk

PRM: Lavere skatter styrker kvinders erhvervskarriere4.12.2018 12:00Pressemeddelelse

DØR-rapporten viser, at lavere skat vil få flere kvinder til at arbejde mere. Skattesænkning er bedre end eksempelvis kvindekvoter, mener Lederne Dagens rapport fra De Økonomiske RÅD (DØR) viser, at lavere skatter vil få flere kvinder til at satse mere på arbejdsmarkedet. Mændenes arbejdsindsats påvirkes til gengæld kun marginalt, hvis skatten sættes ned. En sænkning af topskatten med ca. fem procentpoint vil få kvinder, der i dag betaler topskat, til at arbejde 36 minutter mere om ugen i gennemsnit. Det viser beregninger baseret på analysen fra DØR. På den baggrund vil lavere marginalskatter kunne gavne kvinders erhvervskarriere, siger direktør hos Lederne, cand.polit. Henrik Bach Mortensen. - Et større engagement i form af flere arbejdstimer fra kvinderne vil betyde, at flere kvinder kommer længere i erhvervskarrieren og, at potentielt flere kvinder bliver ledere i virksomhederne. Dermed kan f.eks. en forhøjelse af topskattegrænsen blive et væsentligt bidrag til for alvor at rykke kv