Statsministeren har rigtigt fokus på at skaffe flere hænder til arbejdsmarkedet

Lederne er meget tilfreds med statsministerens fokus i åbningstalen på at skaffe tilstrækkeligt med arbejdskraft, så vi kan fastholde det økonomiske opsving i Danmark. Og Lederne er helt enig i ambitionen om at skabe bedre offentlige ledere.

- Det er helt afgørende, at vi har tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft til at skabe vækst og udvikling i alle dele af erhvervslivet. Derfor var det virkelig godt at høre, at den udfordring stod centralt i statsministerens åbningstale.

Sådan siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne, som reaktion på statsministerens tale ved åbningen af Folketinget. Han fremhæver, at statsminister Lars Løkke Rasmussen vil gøre det lettere at tiltrække udenlandske talenter, hvor regeringen allerede vil fremlægge et konkret udspil i morgen.

- Det er helt rigtig set, at vi har brug for at ændre reglerne, så vi kan tiltrække og fastholde flere kvalificerede udlændinge.  Vores medlemmer i Lederne oplever dagligt, hvordan vi på mange områder får sværere og sværere ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft, og derfor er vi nødt til at tænke nyt, siger Henrik Bach Mortensen.

Han glæder sig også over, at statsministeren i åbningstalen fremhævede vigtigheden af dygtige offentlige ledere, som kan stå i spidsen for at skabe en mere sammenhængende og effektiv offentlig sektor.

- Dygtige ledere er helt afgørende for, at vi får skabt en endnu bedre offentlig sektor. Og vi ser frem til regeringens kommende udspil om, hvordan vi hæver kvaliteten af de offentlige ledere. Den ambition er Lederne meget enig i, og vi vil meget gerne drøfte med regeringen, hvordan vi sikrer, at vi får endnu bedre ledere. Det handler ikke kun om uddannelse, men i høj grad også om, at de får de rette rammer for at løse opgaven, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør for Politik og Presse, Lederne
Telefon: 2491 9957
E-mail: hmo@lho.dk

Søren Kudahl
Pressechef, Lederne
Telefon: 2338 4211
E-mail: sku@lho.dk

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et