Stort skridt mod ligelig fordeling af barselsorlov

Nye tal viser, at mænd tager næsten 65 procent flere dages barselsorlov efter nye regler om øremærket barsel. Hos Lederne er der begejstring over udviklingen.

Karen Bro, chefrådgiver hos Lederne.
Karen Bro, chefrådgiver hos Lederne. Foto: Lederne

For første gang er der nu fra Danmarks Statistik tal på fordelingen af afholdte barselsdage mellem mænd og kvinder, der har fået børn efter de nye regler, som trådte i kraft den 2. august 2022. Tallene viser, at fædre til børn født fra august-december 2022 i gennemsnit har taget 62,4 dages barselsorlov, hvor de i 2021 i samme periode kun tog 37,9 dage.

Det er en væsentlig stigning på ca. 65 procent i fædres dage på barselsorlov. Og det er et vigtigt skridt i forhold til mere ligestilling på det danske arbejdsmarked, forklarer chefrådgiver Karen Bro fra Lederne.

“Det er virkelig en god nyhed, at fædre nu øger deres barselsdage så markant. Det er godt for fædre og børns relation i de første leveår. Men samtidig er en mere ligelig fordeling af barslen en fordel for os alle sammen. For den lange barselsorlov, som kvinder traditionelt har taget, lægger en væsentlig dæmper på deres løn- og karriereudvikling. Og det betyder, at virksomhederne og dermed samfundet går glip af talent,” siger Karen Bro.

Hun uddyber, at det nu med hjælp fra både lovgivning og virksomheders opbakning tyder på, at vi er på vej mod en mere ligelig fordeling af barselsorloven mellem begge forældre. Det gavner ligestillingen på arbejdsmarkedet og i familierne.

“Heldigvis er det et område, hvor det rykker nu – ikke mindst holdningsmæssigt. Når vi spørger Ledernes medlemmer, svarer 77 procent, at det er lige så acceptabelt for mænd som for kvinder at holde barselsorlov på deres arbejdsplads. Og halvdelen af dem svarer, at barsel med fuld løn i de 11 øremærkede uger til begge forældre er et konkurrenceparameter – både ved rekruttering og fastholdelse af medarbejdere,” siger Karen Bro fra Lederne.

Lederne har ligestilling og flere kvinder i ledelse som mærkesag. Læs mere her!

Yderligere oplysninger:
Lise Møller Aarup, pressekonsulent hos Lederne – tlf.: 24 23 51 50