Statsministeren åbner vigtig debat om fremtidens velfærd

FOAs forbundsformand roser fokus på at skabe tid til kerneopgaven inden for velfærds- og sundhedsområdet. ”Jeg har en drøm om, at ingen af FOAs medlemmer skal gå hjem med ondt i maven,” siger Mona Striib i forbindelse med statsministerens åbningstale.

”Statsministeren slår en vigtig debat an i forhold til vores velfærd. Jeg glæder mig især over, at velfærdsloven endelig er på vej, og statsministerens mål om at skabe mere tid til kerneopgaven. Der er i den grad behov for at investere i vores velfærd – det haster,” siger Mona Striib, forbundsformand i FOA.

I sin tale påpegede statsminister Mette Frederiksen (S) behovet for at skabe ”dybe forandringer” for at sikre velfærds- og sundhedsområdet.

”Jeg er meget enig. Der er behov for grundlæggende forandringer. Vi er alvorligt bekymrede over den situation, der allerede har ramt os med manglende kollegaer, mangel på uddannet personale og et arbejdstempo, der er skruet så højt i vejret, at arbejdsmiljøet og kerneopgaven lider,” siger Mona Striib.

Hun opfodrer statsministeren til at sætte sig for bordenden for at skabe de nødvendige forandringer, så man ruster Danmark til fremtiden med flere børn, flere ældre og endnu bedre velfærd.

”FOA og FOAs medlemmer står klar med løsningsforslag. Vi har sådan set været klar meget længe. Jeg vil derfor opfordre statsministen til at sætte sig for bordenden og medvirke til at skabe den velfærd, vi ved, at vi kan få,” siger Mona Striib og uddyber:

”Jeg har en drøm om, at ingen af FOAs medlemmer skal gå hjem med ondt i maven og følelsen af, at de – igen – ikke havde tid til at give den omsorg, pleje og service, som den ældre, barnet og borgeren havde fortjent. Vores medlemmer skal helt konkret opleve, at deres hverdag forbedres – at der skabes tid til kerneopgaven. Det gælder, hvad enten det er social- og sundhedshjælperen, den pædagogiske assistent, dagplejeren, brandmanden, rengøringsassistenten eller alle de andre faggrupper, der har oplevet, at skruen er blevet strammet på velfærden.”

Forbundsformanden glæder sig også over, at statsministeren i sin tale tog livtag med den stigende ulighed, som ligeledes bekymrer FOA og FOAs medlemmer. Samtidig roser FOAs forbundsformand regeringen for sin håndtering af coronakrisen.

”Det fortjener ros, at Danmark – trods alt – er kommer så relativt godt gennem krisen. Det viser, hvad vi som samfund kan præstere, når det kræves af os, og det viser styrken af både den danske model og den danske velfærdssamfund,” siger Mona Striib.

”Vi står også klar til sammen at gå ombord i uddannelsesproblematikkerne,” siger Mona Striib.