Statistikken taler sit tydelige sprog: Mange kvinder har sygefravær grundet PMS

PMS er mere udbredt, end de fleste er klar over. Faktisk viser nye tal, at 72% af alle kvinder i den fødedygtige alder lider af PMS.

Her er det dog vigtigt, at det ikke er alle kvinder, der lider af lige svær PMS. Det betyder, at det ikke er alle, der har svære symptomer, der påvirker dem i dagligdagen.

En mindre gruppe af kvinderne har dog meget svære symptomer – og det har betydning for deres sygefravær. Symptomerne er nemlig så svære, at kvinderne føler sig hæmmede og tvunget til at blive hjemme.

PMS fører til sygefravær hver måned

Faktisk har mellem 5 og 7% af kvinderne i den fødedygtige alder så svære symptomer, at de ofte er nødt til at blive hjemme. Det er naturligvis noget, der koster sygefravær.

Det betyder, at disse kvinder måned efter måned er nødt til at blive hjemme fra skole eller arbejde, fordi deres symptomer simpelthen forhindrer dem i at tage afsted.

Ydermere er en stor del af disse kvinder ikke bekendt med, hvad de kan gøre for at lindre deres symptomer. Netop dette resulterer i, at de hver måned er nødt til at melde sig syge fra skole eller arbejde.

Mange tager på arbejde trods smerter

Desværre er der også mange kvinder, der tager på arbejde, selvom de har store smerter. Det gør de, fordi de ikke mener, at deres PMS-symptomer er en valid årsag til sygefravær.

Med andre ord, er der mange kvinder, der føler sig tvunget til at tage på arbejde eller i skole, selvom de har svære symptomer.

Der kan være flere grunde til, at de har det på denne måned, men det hænger sandsynligvis sammen med, at mange ikke er bekendt med, hvor svære symptomerne på PMS rent faktisk kan være.

Hvordan kan man ændre på dette?

Rigtig mange kvinder, der lider af svær PMS, er ikke klar over, at der findes måder, hvorpå de kan lindre deres symptomer.

Desværre er der dog ikke mulighed for helt at fjerne symptomerne, men de kan lindres. Det kan de ved, at man sørger for at spise sundt, dyrke motion og hvile. Især de to første, er der mange, der ikke har helt styr på.

Derudover er der også mulighed for at supplere med et kosttilskud såsom Premens. Det er udviklet specifikt til kvinder med PMS, hvorfor det kan have en lindrende effekt på symptomerne.