STARK giver medarbejderne lige muligheder for barselsorlov

STARK ligestiller sine ansatte, så både mor og far får ret til fuld løn under barsel i op til 22 uger. Lige barsel skal være med til at øge ligestilling og inklusion i byggecenterkæden.

STARK indfører nye regler for barselsorlov for medarbejderne, der giver reel ligestilling og gør op med gamle vaner i en traditionelt mandsdomineret branche: Fra 1. januar bliver byggecenterkæden blandt de første i branchen til at give både den nybagte mor og barnets far mulighed for at gå på barselsorlov med løn i op til 22 uger.

Mens verden er i bevægelse, går det langsomt med at øge ligestilling og inklusion i vores branche. Derfor giver vi nu faderen ret til lige så meget barsel med løn som moderen. Det er reel ligestilling til gavn for både barn og forældre. Samtidig vil vi gerne sørge for, at økonomi ikke står i vejen for en god begyndelse på livet, siger adm. direktør i STARK Britta Korre Stenholt.

Netop en solid og forudsigelig økonomi kan spille en stor og positiv rolle for en nystartet familie.

- At få et barn er en stor glæde, men som alle forældre ved, koster det også tid og penge. Ved at give far eller medmor lige så meget barsel som barnets mor, sørger vi for, at ingen af vores medarbejdere kommer i en situation, hvor de behøver at gå på dagpenge under barsel. Vores medarbejdere behøver heller ikke fravælge den øremærkede barsel af hensyn til økonomien, siger HR direktør i STARK Thomas Krogh Skou.

Han fremhæver en anden fordel ved lige barsel til begge forældre: I de tilfælde, hvor partneren ikke får fuld løn under sin barselsorlov, ender moderen ofte med at tage størstedelen af barselsorloven og dermed være mere væk fra arbejdspladsen end sin partner. Den forskel kan lige barsel være med til at udjævne.

- Det er særligt vigtigt i en branche med mange mandlige kolleger og en virksomhed som STARK, hvor flere end 80 procent af medarbejderne er mænd. Som markedsleder ønsker vi at gå forrest og vise, at vi godt kan skabe en moderne og inkluderende arbejdsplads med lige vilkår og muligheder for alle, uanset hvilket køn de har, forklarer Thomas Krogh Skou.

Del af samlet indsats

For STARK er lige mulighed for barselsorlov med løn en del af en samlet indsats for at øge diversitet og inklusion i virksomheden og byggebranchen generelt.

Sidste år tilsluttede STARK sig Dansk Industris Gender Diversity Pledge, der forpligtiger medlemmerne til at fremme kønsdiversitet på arbejdspladserne. Derudover er STARK medinitiativtager til Byggeriets Diversitetsdag, og deltager i ambassadørkorpset for diversitet i byggeriet i Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar. STARK er også med i styregruppen for Boss Ladies, et projekt som arbejder for at stimulere piger og unge kvinders interesse for at søge bygge-, anlægs- og installationsbrancherne.

- I sidste ende handler et initiativ som lige barsel om at ligestille alle køn og give begge forældre samme muligheder for at spille en aktiv rolle i familien. STARK ønsker at være en arbejdsplads, hvor alle køn føler sig lige inkluderet, og hvor vi som virksomhed bidrager til at skabe rammerne for et godt familieliv. Det har stor værdi – både for vores medarbejdere og vores virksomhed, siger Britta Korre Stenholt.

STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med 84 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med ca. 12.500 medarbejdere i Norden og Tyskland og en omsætning på ca. 45 mia. DKK er en førende leverandør af byggematerialer i Nordeuropa.