Erhvervsstyrelsen

Stærkere sikkerhed - og en ren ‘love storm’

Del

Hanstholm Madbars Facebook-side blev overtaget af hackere - men restauranten ved Vesterhavet kom stærkere ud på den anden side, ikke mindst på grund af en massiv opbakning fra deres kunder. Det fortæller de om i en ny kampagne.

Et hackerangreb kan slå store såvel som små virksomheder ud af kurs. Samtidig kan det også få lokalsamfund og kernekunder til at samle sig om virksomheden og hjælpe dem stærkere ud på den anden side. Det oplevede Hanstholm Madbar selv, da deres Facebook-side blev overtaget.

 

Føles som et indbrud

En februar-morgen stod Morten Kristensen op til en underlig oplevelse: Han kunne ikke komme ind på Facebook-siden for Hanstholm Madbar, restauranten ved Vesterhavet, som han har drevet siden 2016. Det stod hurtigt klart for Morten Kristensen og hans familie, at siden var blevet overtaget af hackere.

Da den første umiddelbare panik havde lagt sig, blev den hurtigt erstattet af vrede. Hvem kunne dog finde på at gøre sådan noget?

“Jeg er jo rødhåret”, siger Morten Kristensen. “Jeg blev bare rasende.”

Han sammenligner angrebet med følelsen af at have været udsat for et indbrud:

“Det er følelsen af, at der er nogen, der har været inde i ens hus, mens man var hjemme. Man er ikke længere i kontrol.”

Da angrebet fandt sted, kunne Hanstholm Madbar bryste sig af 12.000 Facebook-følgere - noget, de havde arbejdet hårdt og længe for at opnå. Morten Kristensen understreger nemlig, at Facebook er alfa og omega, både i markedsføringssammenhænge og som samleplads for kunderne, især for en mindre virksomhed som hans.

Derfor gjorde det ekstra ondt, da siden og alle dens følgere pludselig var pist forsvundet.  

Fandt noget godt midt i det dårlige

I dag har Hanstholm Madbar oprettet en ny Facebook-side og har igen flere tusind følgere. Og det kommer ikke til at være let for hackere at nå igennem til den nye side - efter angrebet har Morten Kristensen nemlig indført totrinsgodkendelse, når man skal logge ind.

På den måde kom Hanstholm Madbar stærkere ud på den anden side.

“Når jeg ser tilbage på hacker-angrebet, så ser jeg det egentlig som noget, der gjorde en god ting midt i noget dårligt,” siger Morten Kristensen med.

En anden positiv bivirkning ved den ellers kritiske episode var den massive opbakning, som Morten Kristensen og Hanstholm Madbar oplevede fra deres kunder og lokalsamfundet i Hanstholm.

“I og med at vi gik åbent ud om, hvad der var sket, så skabte det også hurtigt en love storm blandt folk. Opbakning og støtten, det spredte sig bare sindssygt hurtigt. Der var en kæmpe involvering fra gæster og venner”, siger Morten Kristensen.

Ville ikke betale en krone

Morten Kristensen besluttede meget hurtigt, at han ikke ville møde de krav, hackerne stillede for at levere Facebook-siden tilbage.

“Hackerne ville gerne have 300 dollars til at starte med, hvis vi skulle have vores profil igen. Der bliver bare svaret et kæmpe nej tak. Om så de havde bedt om én krone, havde de ikke fået en skid”, slår Morten Kristensen fast. 

I stedet gik han ud og fortalte åbent og ærligt om situationen over for kunderne. Og så gik det stærkt.

“Da vi blev enige om, at hackerne på ingen måde skulle have nogen penge, oprettede vi ret hurtigt den nye Facebook-side, hvor vi forklarede, hvad der var sket. Vi gik til medierne, og inden for de første 24 timer eksploderede det for os. Allerede inden for 5-6 timer havde vi 5.000 følgere igen,” fortæller Morten Kristensen.

Totrinsgodkendelse er noget, man skal have

Efter at have indført totrinsgodkendelse er Morten Kristensen ikke i tvivl - det er noget, man bare skal have. For det virker nemlig.

Samlet set kigger han tilbage på episoden som en slem men også nødvendig lærestreg. Og så har den positive støtte fra gæsterne sat sig i ham.

“Den måde folk gav os en krammer på og hjalp os, det synes jeg var vildt fedt”, siger han.

“På en eller anden måde tror jeg, at vi er tættere på vores gæster, end vi var før”.

Om kampagnen

SikkerDigital.dk, Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond sætter med kampagnen ”Den sikre investering” fokus på vigtigheden af digital sikkerhed som konkurrencefordel. 8 case-virksomheder, heriblandt Hanstholm Madbar, står frem og fortæller åbent om IT-sikkerhedsbrud, og hvordan de har rejst sig efter et cyberangreb og styrket deres forretning. 

Gå til kampagnesiden ”Den sikre investering”

Kontakter

Billeder

Information om Erhvervsstyrelsen

Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø

https://erhvervsstyrelsen.dk/

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsstyrelsen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum