Stærke robotinvestorer bliver medejere af disruption til gravemaskiner

Nu investerer to af Danmarks mest succesfulde robotinvestorer millioner i en iværksættervirksomhed, der har fundet nøglen til at automatisere processer i entreprenørbranchen. Thomas Visti og Lasse Kieffer er blevet medejere af Unicontrol i Odense, der hjælper gravemaskineførere med at kunne arbejde op til 30 procent mere effektivt.

Thomas Visti og Lasse Kieffer har en stærk tiltro til teamet i Unicontrol og er derfor nu medejere af den unge teknologivirksomhed. Her ses de sammen med CEO Ehsanullah Ekhlas og medstifter Kasper Hartvig Andersen, Unicontrol.

Normalt skal gravemaskineføreren vente på både landmåler og håndmand for at være sikker på at grave præcist med en mindre gravemaskine. Nu kan føreren klare hele processen selv med en fleksibel maskinstyring, som Unicontrol har udviklet til gravemaskiner under 15 tons med svingarm. Det tager 20 minutters instruktion i førerhuset at lære at bruge det nye værktøj, som viser alle nødvendige oplysninger og data på en skærm i førerhuset.

Unicontrol adresserer med sit revolutionerende produkt et påtrængende behov i entreprenørbranchen, hvor Unicontrol 3D er blevet et indarbejdet værktøj for mange gravemaskineførere. Unicontrol omsatte således allerede første halvår på markedet for mere end 5 millioner kroner. I år 2020 fortsætter den stejle vækst trods corona.

Iøjnefaldende skaleringspotentiale

Hver år sælges der alene i Europa godt 60.000 nye gravemaskiner i vægtklassen under 15 tons, og til disse maskiner er Unicontrol den eneste leverandør af et maskinstyringssystem.

Det fungerer sammen med alle maskinfabrikater, og kan rentabelt tilføjes til eksisterende maskinpark. Dermed er det globale markedspotentiale særdeles interessant, også set med investorøjne.

Robotinvestoren Thomas Visti er med et større millionbeløb trådt ind ejerkredsen og bestyrelsen for Unicontrol. Han er nøglepersonen bag flere af Danmarks største robotsucceser, heriblandt Mobile Industrial Robots, hvor han i dag er CEO.

Jeg faldt for ejergruppen i Unicontrol, som har det rigtige mix af tekniske kompetencer og kommerciel forståelse. De har en dyb faglighed og stor energi, og så har deres produkt på rekordtid skabt imponerende resultater på salg og indtjening. Unicontrol er en virksomhed, som har et enormt globalt skaleringspotentiale, siger Thomas Visti.

Drømmeteam til at få turbo på vækst

CEO i Unicontrol, Ehsanullah Ekhlas, betegner sine nye investorer som et drømmeteam at have med som sparringspartnere på vækstrejsen.

Det her løfter Unicontrol til next level. Thomas Visti og Lasse Kieffer har begge været igennem en global vækstrejse i robotindustrien. Med deres erfaring kan de være med til at hjælpe os både med at vækste og med at undgå at begå fejl, siger Ehsanullah Ekhlas, der stiftede Unicontrol sammen med Zbigniew Niemczyk og Kasper Hartvig Andersen, der tidligere var kolleger i Leica Geosystems. Staben tæller nu 13 medarbejdere, både kvantefysikere og smede og softwareudviklere, og de produktudvikler i et meget tæt samspil med slutbrugere i entreprenørbranchen og forhandlernetværket.

Brugervenlighed er det nye guld

Unicontrols anden eksterne investor er Lasse Kieffer, der netop har investeret et millionbeløb i Unicontrol og er indtrådt i selskabets bestyrelse. Han var med til at udvikle verdens første cobot i firmaet Universal Robots. Efterfølgende skabte han succesen Purple Robotics, som han exittede til OnRobot, der øjnede endnu et dansk guldæg.

Jeg har fulgt Unicontrol et lille års tid, og stifterne eksekverer stærkt. I gamle dage gravede man efter guld. Så skiftede man til at bore efter sort guld (olie). Brugervenlighed og let tilgængelighed er det nye guld. Unicontrols produkt er lig brugervenlighed. Unicontrols produkt gør det let og ukompliceret for manden bag grabben, konstaterer Lasse Kieffer.

Let og til at betale

På byggepladserne er der høje krav til tempo, præcision og dokumentation. Den udfordring imødekommer Unicontrol med digitalisering og automatisering af arbejdsgange.

Vi bruger Unicontrols system til at kunne se, hvor meget jord vores maskiner graver op, og den letter vores maskinføreres arbejdsdag ved automatisk at levere indmålingsdata til vores kvalitetssikringssystem. Det er et prisbilligt og fornuftigt produkt, der ikke er for teknisk at bruge, siger Dion Munksgaard, byggeleder hos CG Jensen.

Udover CG Jensen har Unicontrol kunder blandt mange andre aktører i entreprenørbranchen og inden for materieludlejning, heriblandt Per Aarsleff, Gorm Hansen, Harry Andersen & Søn, Chr. Johannsen Entreprenør, Harry Andersen & Søn, Holbæk lift & Materieludlejning, MM Brolægning & Entreprise og Betonentreprenør Jacob Jensen.

Fakta om Unicontrol 3D

• Der monteres sensorer på skovl, bom og svingarm på gravemaskinen.
  • Kan integreres på alle typer og fabrikater af gravemaskiner.
  • Oplæring tager 30 minutter onsite.
  • Det præcise gps-styrede gravearbejde kan udføres uden fysiske tegninger, punktafmærkninger og målepæle.
  • Koster cirka det halve af andre løsninger på markedet.
  • Tjener sig selv hjem på under et år.

Interviewpersoner:

Ehsanullah Ekhlas, CEO & Co-founder, Unicontrol

+45 22389019, ehsan.ekhlas@unicontrol.io

Thomas Visti, robot investor, CEO of Mobile Industrial Robots

Robotinvestoren Thomas Vist i er med et større millionbeløb trådt ind ejerkredsen og bestyrelsen for Unicontrol. Han er nøglepersonen bag flere af Danmarks største robotsucceser, heriblandt Mobile Industrial Robots, hvor han i dag er CEO. "Jeg faldt for ejergruppen i Unicontrol, som har det rigtige mix af tekniske kompetencer og kommerciel forståelse. De har en dyb faglighed og stor energi, og så har deres produkt på rekordtid skabt imponerende resultater på salg og indtjening. Unicontrol er en virksomhed, som har et enormt globalt skaleringspotentiale," siger Thomas Visti.
Unicontrols nye eksterne investor, Lasse Kieffer var med til at udvikle verdens første cobot i firmaet Universal Robots. Efterfølgende skabte han succesen Purple Robotics, som han exittede til OnRobot, der øjnede endnu et dansk guldæg. "Jeg har fulgt Unicontrol et lille års tid, og stifterne eksekverer stærkt. I gamle dage gravede man efter guld. Så skiftede man til at bore efter sort guld (olie). Brugervenlighed og let tilgængelighed er det nye guld. Unicontrols produkt er lig brugervenlighed. Unicontrols produkt gør det let og ukompliceret for manden bag grabben," konstaterer Lasse Kieffer.

Laboratoriebranchen vil mødes: Kun få stande tilbage på DiaLabXpo9.6.2021 13:25:13 CEST | Pressemeddelelse

I år kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører endelig mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Det sker, når DiaLabXpo gennemføres 22.-23. september 2021 på Docken i København. Eventen, der er udviklet i et samarbejde mellem brancheforeningen DiaLab og MCH Messecenter Herning, rummer både konferencer og en udstilling af de nyeste produkter og teknologier til laboratorier og sundhedssektoren.

Digitale mikroskoper effektiviserer på nye måder i fremstillingsindustrien 5.2.2021 11:58:24 CET | Pressemeddelelse

Den danske mikroskop-producent TAGARNO optimerer i flere og flere industrier med sine fleksible digitale mikroskoper. Fødevareproducenter bruger dem til at fjerne reklamationer og højne kvalitet. En frøproducent løser arbejdsmiljøproblemer. En elektronikproducent imødegår store afstande mellem fabrikker. Laboratorier mindsker risiko for smittespredning. I år gør TAGARNO det let for flere at komme i gang med digitale mikroskoper ved at tilbyde et mikroskop på abonnement frem for køb.

Turf Tank får 80 mio. kr. som brændstof til robotfirmaets internationale vækstraket2.2.2021 08:30:00 CET | Nyhed

EKF Danmarks Eksportkredit, Danske Bank og Vækstfonden engagerer sig solidt i den nordjyske robotsucces Turf Tank. 80 friske millioner kroner fra de tre parter samt de eksisterende ejere skal sikre, at Turf Tanks produktion af opstregningsrobotter kan holde trit med efterspørgslen. Robotterne bliver nemlig i stigende grad lejet frem for købt af kunderne. På trods af en sportsverden ramt af global pandemi, realiserede Turf Tank i 2020 en fordobling i solgte robotter sammenlignet med året før. Nu skal der gøres klar til fremtiden.

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CET | Pressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.