Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.

Olav Bjørn Jørgensen,  tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking.
Olav Bjørn Jørgensen, tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking.

Intelligent Marking har ansat en særdeles stærk kapacitet i spisen for deres internationale vækstrejse med den unikke, patenterede opstregningsrobot, der kaldes Turf Tank. Der er nemlig millioner af sportsanlæg i verden, som Turf Tank kan opstrege. Her ligger der et gigantisk potentiale af manuelt arbejde, som verdens første opstregningsrobot med millimeterpræcision kan automatisere. Løsningen frigør tid og sikrer, at sportsanlæggenes linjer står skarpt og nøjagtigt hver gang, der skal spilles på banerne.

Valget af netop Olav Bjørn Jørgensen handler om kunsten at skalere en iværksættervirksomhed til en stor veletableret international virksomhed. Den kunst mestrer Olav Bjørn Jørgensen, der trods sin unge alder (33), har en solid international lederkarriere på sit CV. Derfor er bestyrelsen og investorteamet bag Intelligent Marking enige om, at ansættelsen af Olav Bjørn Jørgensen er et scoop for den nordjyske teknologivirksomhed.

Markedet rummer et kæmpe potentiale for Intelligent Marking, der kan udvikle sig til en stor international virksomhed. Det kræver utroligt meget af den direktør, der skal lede virksomheden. Derfor har vi været utroligt heldigvis at finde og kunne tiltrække en yngre profil som Olav Bjørn Jørgensen, der har erfaringen til at tage hele rejsen og lede dens unge team. Vi har haft en lang og grundig proces siden foråret 2019, hvor dialogen med Olav Bjørn Jørgensen startede. Det, at han både har opbygget en stærk teoretisk baggrund i McKinsey & Company og dernæst har brugt sin McKinsey-værktøjskasse i praksis i en international iværksættervirksomhed i elcykelbranchen, vidner om at han har både erfaringen, evnerne og lysten til at realisere det potentiale, Intelligent Marking har, siger Johnny Laursen, CEO i Benjamin Capital samt investor og bestyrelsesmedlem i Intelligent Marking.

Værdifulde erfaringer

Olav Bjørn Jørgensen, der oprindelig er fra Vejle, har siden 2015 arbejdet i Amsterdam, men som følge af sit nye job har han fået en lejlighed i Hjørring. Han føler sig også på hjemmebane tilbage på dansk jord og ikke mindst i Intelligent Markings univers.

Jeg kan bruge mange af de erfaringer, jeg har med mig fra Holland, hvor jeg bl.a. var ansvarlig for at udvikle og opsætte produktion af virksomhedens eget mærke af elcykler, der i løbet af 2 år gik fra idé til at udgøre langt størstedelen af omsætningen.

Det er bl.a. Olav Bjørn Jørgensens arbejde med elcykel-udvikling, der har gjort ham passioneret omkring robotter og deres mekanik.

Turf Tank er designet til at kunne opstrege alle slags sportsbaner; robotten kan let indstilles til at opstrege baner til amerikansk fodbold, løbebaner, baseball, rugby, hockey, lacrosse og meget andet. Turf Tank har derfor taget verden med storm og anvendes i dag på en bred vifte af sportsarenaer i hele Europa, USA, Australien og Japan. Intelligent Marking er for øjeblikket i dialog med nogle af de meget store fodboldklubber i Europa.

Bedst, hurtigst og mest præcist med robotteknologi

2019 var for Hjørring-virksomheden et gennembrudsår hvad angår antallet af ordrer på robotter sammenlignet med 2018, ligesom en succesfuld udrulning af en ny full-service lejemodel (Hardware as a Service) har været en stor succes. I 2020 skal Intelligent Marking således arbejde med at geare sit produktionsapparat til at kunne følge med efterspørgslen.

Intelligent Marking har hovedkontor i Hjørring, datterselskab i USA og beskæftiger i alt 30 fuldtidsansatte. Én af Olav Bjørn Jørgensens opgaver er at styrke ledelsesteamet yderligere samt at ansætte 15-20 robotingeniører og produktionsmedarbejdere til fabrikken i Hjørring.

Intelligent Marking har undervejs i sin vækstrejse tiltrukket et særdeles stærkt team af investorer, som sikrer finansielle muskler til at cementere og udbygge forspringet på et ganske jomfrueligt marked: Johnny Laursen, Benjamin Capital, Jacob Risgaard, Coolshop, kendt fra Løvens Hule samt Mikkel Jacobsen, Carsoe.

Fun Fact:

Olav Bjørn Jørgensen taler i dag fem sprog flydende: Dansk, engelsk, tysk, hollandsk og svensk, og bruger tiden i lufthavnen på sprog-app’en, Duolingo, igennem hvilken han forsøger at tillære sig Italiensk, inden brylluppet med sin forlovede Nathalie skal stå i Italien i 2021. Det italienske tænker Olav ligeledes en dag at anvende som pensionist langt ude i fremtiden – den dag han vender tilbage til det drømmejob, han bestred ved siden af gymnasielektierne i Vejle som 18-årig: som politimand i Legolands trafikskole…

Olav Bjørn Jørgensen, CEO i Intelligent Marking: +45 60256286

Intelligent Markings presserådgiver, Malene Grouleff: +45 28915809

Intelligent Markings robot i anvendelse på arena i USA.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Robotter vil gøre håndværkerens job sundere2.1.2020 06:30:00 CETNyhed

En karriere som håndværker er blevet meget andet end hammer og el-værktøjer. Robotter vil dag for dag forandre arbejdet på byggepladserne. Det er ikke fjern fremtidssnak. Allerede i 2020 får danske håndværkere blandt andet mulighed for at tage en mobil stemmestyret tilskæringsrobot med i kassevognen eller traileren. Den hedder Amigo og kan automatisere tilskæring af gips og andre plader, så håndværkeren kan få hænder fri til andre opgaver. Amigo-robotten er startskuddet til en automationsbølge i byggebranchen, hvor nye teknologier for alvor skal minimere nedslidning, skader, støv, støj og dårlige arbejdsstillinger.