Stadig godt gang i virksomhedernes bilkøb

Selvom erhvervslivets optimisme er dalende, investerer virksomhederne ufortrødent i en nyere bilpark. I løbet af det seneste år er tilgangen af nye personbiler og varevogne i erhvervslivet steget med 4,7 procent. Ifølge Dansk Byggeri er det en god strømpil for, at virksomhederne trods alt har en god grundform.

- I 2015, 2016 og 2017 blev der år for år sat nye rekorder i erhvervslivets investeringer i nye biler. Men i 2018 bremsede virksomhedernes bilkøb op. Nu viser de seneste tal for første halvår 2019 dog, at erhvervslivet igen er begyndt at købe eller lease flere biler. Så trods et ganske mættet marked, står det altså ikke helt galt til med virksomhedernes tro på fremtiden, siger cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg

I perioden fra juli 2018 til juni 2019 er antallet af nyregistrerede personbiler i erhvervslivet steget med 7,5 procent sammenlignet med de foregående 12 måneder. Omvendt er antallet af nye vare- og lastbiler i erhvervslivet i samme periode faldet med 1,6 procent. Tilsammen giver det et resultat på 4,7 procent flere nyregistrerede person-, vare- og lastbiler i erhvervslivet det seneste år.

Byggevirksomheder er afhængige af biler
Ifølge Danmarks Statistik er der fra juli 2018 til juni 2019 i alt registreret 89.633 nye personbiler og 36.221 nye vare- eller lastbiler.

- Danmarks Statistiks opgørelse af bilsalget til erhvervene er desværre ikke opdelt på brancher. Men det er velkendt, at bygge- og anlægsbranchen er den af de større brancher, som benytter flest varebiler. Ikke mindst fordi virksomhederne er afhængige af at kunne transportere sig selv til og fra kunder og bruge bilen til at opbevare og transportere værktøj og materialer, siger Bo Sandberg.

Stadig flere leasede biler
At antallet af nyregistrerede biler i erhvervslivet i flere år har befundet sig i overhalingsbanen, skyldes en tretrinsraket bestående af gode økonomiske konjunkturer, sænkede registreringsafgifter i 2016 og 2017, og at det bliver stadig mere populært at lease.

- Muligheden for at lease giver virksomhederne fleksibilitet til hurtigt at kunne tilpasse kapaciteten, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Ifølge Danmarks Statistik udgjorde leasingbilerne 77 procent af alle nye personbiler i erhvervslivet i perioden juli 2018 til juni 2019. I de foregående 12 måneder var den tilsvarende andel 73 procent.

Cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.