Stadig godt gang i dansk økonomi

Årets første tre måneder bød på en pæn økonomisk vækst på 2,2 procent sammenlignet med sidste år, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dansk Byggeri forventer dog, at den kraftigste del af opsvinget er bag os. Også byggevirksomhederne er præget af en vis pessimisme.

- Dansk økonomi er bundsolid, grænsende til det kedelige. Dog må der blinke visse advarselslamper over et sløjt 1. kvartal for eksporten, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Ifølge Danmarks Statistik er BNP det seneste år vokset med 2,2 procent. Dansk Byggeri forventer, at dansk økonomi vil fortsætte med at være solid og stabil, men at den mest buldrende del af opsvinget nu ligger bag os.

- I bygge- og anlægsbranchen vil det fortsat gå fremad i 2019, men vi venter en udfladning af markedet i 2020, siger Bo Sandberg.

Cheføkonomen peger på, at økonomiske usikkerheder som Brexit og afmatning i nabolandene Tyskland og Sverige vil ramme vores økonomi.

- Som lille åben økonomi kan Danmark ikke undgå at blive påvirket negativt af det lavere tempo i verdensøkonomien og i vores nabolande, siger Bo Sandberg.

Laveste fremtidsforventninger i to år
Tendensen bliver bekræftet af Danmarks Statistiks månedlige konjunkturbarometer for maj, der med et nettotal på -5 viser de mest negative fremtidsforventninger i byggeriet i to år.

- Det er ikke forårsstemning, der præger erhvervslivet og byggeriet i øjeblikket. Både industri og bygge/anlæg hænger noget med næbbet. Det er formentlig især det usikre internationale baggrundstæppe, der bekymrer virksomhederne, siger cheføkonom Bo Sandberg.

I maj 2019 blev 23 procent af bygge- og anlægsvirksomhederne ifølge Danmarks Statistik begrænset i produktionen på grund af mangel på arbejdskraft.

- Til og med efteråret 2018 var det mindst 30 procent af bygge- og anlægsbranchens virksomheder, der manglede medarbejdere. Nu ser tallet ud til at have stabiliseret sig i overkanten af 20 procent. Så der er ingen grund til at tro, at udfordringen med at skaffe kvalificeret arbejdskraft går væk af sig selv, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.