Spaden er sat i jorden

Første spadestik er taget i sommerhusområderne uden for Højby og inden året er omme, er der fibernet i alle de huse, der har bestilt eller gør det nu.
Bo Nielsen og Ole Hansen er frivillige fibernetambassadører og har netop taget det første spadestik.

Hvert år får vi brug for mere og mere plads i de kabler, der får os på nettet. Men mange steder i Region Sjælland, kan de gamle kabler ikke længere følge med. Men det bliver der nu lavet om på i området uden for Højby, hvor en masse engagerede Fibia-ambassadører har knoklet for at få projektet til at lykkes.

En af dem er Bo Nielsen og han glæder sig til at få fibernet:

- Ordentligt internet er jo efterhånden lige så naturligt som strøm og vand og kloakker, siger han og tilføjer, at det også bliver rart at streame film og tv uden, at det hakker og går i stå.

Han suppleres af sin medambassadør Susanne Plaehn, der til daglig arbejder globalt med blandt andet promovering af operahuse rundt om i hele verden men samtidig har et sommerhus i området:

- Fibernet har længe stået højt på min ønskeliste. Jeg er tit på farten og har derfor brug for at kunne arbejde fra mit sommerhus. Og med et par teenagere i husstanden er det bare et must-have for ellers er det svært at passe sine studier og bare have adgang til både viden og underholdning, fastslår hun.

Medbestemmelse

Det er ret dyrt at lægge så mange kilometer fiberkabel i jorden og derfor skal der være en vis interesse for at bestille fibernettet, forklarer direktør for Salg og Kundeservice i Fibia, Mia Stroustrup:

- Vi arbejder med en langsigtet investering, men vi skal selvfølgelig have økonomien til at hænge sammen og med den meget store opbakning i området og især fra de mange fiber-ambassadører, kunne vi ret hurtigt se at det her projekt, ville blive til noget.
En af de aktive ambassadører er Ole Hansen og han er gået ind i arbejdet for at få et stabilt net og flere muligheder:

- Jeg kan få de tv-kanaler, jeg vil have og så er det faktisk væsentligt billigere end mit nuværende tv og internet.

Det er forventningen, at Fibia de kommende år åbner for fibernettet, så der bliver flere leverandører at vælge imellem.

Udlejning kræver internet

De senere år er internet i sommerhuset rykket helt op i toppen af listen over det, vi søger mest efter, når vi skal leje et sommerhus. Det viser tal fra VisitOdsherred, hvor turistchef, Hans-Jørgen Olsen, forklarer:

- Lige efter antallet af sengepladser og afstanden til stranden, så kommer en ordentlig internetforbindelse og om få år forventer de fleste, at internettet bare er der ligesom de også regner med at der er vand og strøm, siger han og pointere, at fibernet til sommerhusområdet er et godt skub i den rigtige retning for at få udlejet endnu flere sommerhuse og få besøg af endnu flere turister.

Bekæmper digital ulighed

Ejerne bag Fibia – de andelsejede energi- og fibernetkoncerner NRGi og SEAS-NVE – besluttede sidste år at investere et større milliardbeløb i at sikre alle andelshaverne en hurtig og stabil internetforbindelse inden år 2023.

I løbet af det seneste år er Fibia i Region Sjælland gået i gang med at lægge fibernet i jorden på Sydlolland, Nykøbing Falster, Sorø, Skælskær, Slagelse, Næstved, Nykøbing Sjælland, Højby samt området omkring Mullerup, Dalby og Reersø.

Pressekontakt hos Fibia, Rasmus Carlsen mobil 30 28 67 20

Billeder

Her kommer der fibernet
Download
Hele holdet af ambassadører, fiberkonsulent, entrepriseleder og entreprenør sætter spden i jorden.