FIBIA FORTSÆTTER FREMGANGEN

Fortsat massiv udrulning af fibernet og flere kunder hæver Fibias omsætning og resultat af den primære drift for 7. år i træk. Fibia har nu 276.000 kunde- og leveranceforhold på tværs af landsdele. I 2022 blev Fibias datterselskab Waoo for 11. år i træk kåret til Danmarks Bedste Internetselskab.

Før afskrivninger, finansielle poster og skat lander Fibia i 2022 med et resultat på 471 mio. kroner i EBITDA (2021: 387 mio. kr.). I 2021 var resultatet blandt andet båret af, at omsætningen for første gang rundede en milliard kroner. Den positive tendens fortsatte i 2022, hvor omsætningen steg til 1.154 mio. kroner.

Fibia har igen i 2022 fortsat investeret massivt i udrulningen af fibernet både i Østjylland og på Sjælland. I alt investerede Fibia 967 mio. kroner i udrulningen af fibernet i løbet af 2022. Det samlede resultat ender derfor med et forventeligt minus på 48 mio. kroner i 2022 (2021: -62 mio. kr.).

Kundetilgang giver fortsat vækst

Fibias vækst i både omsætning og EBITDA hænger i høj grad sammen med, at der igen i 2022 var vækst i kundebasen. Ved udgangen af 2022 var antallet af Fibias kunde- og leveranceforhold steget til ca. 276.000. Det er sket sideløbende med, at yderligere ca. 74.000 husstande i løbet af året fik mulighed for at få en fiberforbindelse via Fibias fibernet.

Casper Holst-Christensen, der er administrerende direktør i Fibia, er tilfreds med resultatet for 2022.

”Vores primære drift er god og vi har en let skalerbar forretning og har derfor også fundamentet til at vækste yderligere. Selvom vi er nået rigtig langt med vores fiberudrulning, er der fortsat yderligere potentiale,” siger han.

Sjælland er blevet Danmarks digitale højborg

Tilbage i 2018 lancerede Fibia en ambition om, at alle andelshavere i de to ejerselskaber (Andel og NRGi) skulle tilbydes en ordentlig internetforbindelse inden udgangen af 2023. Alene i 2022 investerede Fibia tæt på en milliard kroner i udrulning af fibernet; mere præcist 967 mio. kroner.

”Godt internet er en forudsætning for både lokal og regional vækst. Med en yderligere investering på næsten en milliard kroner alene i 2022 har vi fortsat opgraderingen af den digitale infrastruktur for vores andelshavere. Og her i 2023 fortsætter investeringerne i kvalitets-internet,” siger Casper Holst-Christensen.

Investeringerne i 2022 betød, at 674.000 af andelshaverne – svarende til ca. 95 pct. af alle 710.000 andelshavere på Sjælland og i Østjylland nu har adgang til en fibernet-forbindelse. Heraf ca. 600.000 til en fra Fibia.

Investeringerne kan aflæses i regnskabet, hvor det samlede resultat landede på minus 48 mio. kroner. Men det er ifølge Casper Holst-Christensen en bevidst strategi.

”Så massive investeringer kan selvfølgelig aflæses i regnskabet. Men det er vigtigere for Fibia at sikre den digitale lighed og lave en langsigtet investering end at lave sorte tal på bundlinjen i dag,” fortæller han.

Med de forsatte investeringer forventes 99 pct. af alle andelshavere at have adgang til fibernet ved udgangen 2023. Fibias massive investeringer i fibernet har betydet, at Region Sjælland nu er helt i toppen blandt regioner i Danmark, hvor flest mennesker har adgang til en fibernet-forbindelse.

Endelig blev Fibias datterselskab Waoo i 2022 kåret til Danmarks bedste internetselskab for 11. år i træk af det anerkendte Loyalty Group Branche Index. En præstation, der netop er gentaget i 2023, hvor Waoo har vundet for 12. år i træk.

Fakta og nøgletal fra Fibias årsrapport

• Omsætning i 2022 stiger til 1,15 milliarder krone (2021: 1,03 milliarder kroner)
• EBITDA i 2022 stiger til 471 millioner kroner (2021: 387 millioner kroner)
• Samlet resultat i 2022 blev minus 48 millioner kroner (2021: minus 62 millioner kroner)

Fakta om Fibia

• Fibia er ejet af de to andelsejede energi- og fibernetselskaber Andel (65.5%) og NRGi (34.5%)
• Fibia havde i 2022 cirka 400 ansatte
• Flere end 600.000 adresser har adgang til Fibias fibernet på Sjælland og i Østjylland
• Fibia investerede 967 millioner kroner i fibernet i 2022.

Fibia er NRGis og ANDELs fælles fibernetselskab. Vi er blandt Danmarks største. Det er os, der har lagt fibernet på store dele af Sjælland, Øerne og i Østjylland. Vi har passeret mere end 600.000 husstande og erhvervsvirksomheder med fibernet, og har flere end 275.000 kunde- og leveranceforhold.