Fibia fortsætter fremgangen

Fortsat massiv udrulning af fibernet og flere kunder hæver Fibias omsætning og resultat af den primære drift (EBITDA) for 8. år i træk. Fibia har nu over 300.000 kunde- og leveranceforhold på tværs af landsdele.

Før afskrivninger, finansielle poster og skat lander Fibia i 2023 med et resultat på 523 mio. kroner i EBITDA (2022: 471 mio.). I 2023 steg omsætningen til 1.225 mio. kroner (2022: 1.154 mio.).

Fibia har i 2023 fortsat investeret i udrulningen af fibernet både i Østjylland og på Sjælland, Lolland og Falster. I alt investerede Fibia 730 mio. kroner i udrulningen af fibernet i løbet af 2023.

”Så store investeringer kan selvfølgelig aflæses i regnskabet. Det er en langsigtet og vigtig investering for Fibia i vores arbejde for at sikre den digitale lighed og indfri vores ambition om, at alle andelshavere i Andel og NRGi skal have mulighed for en internetforbindelse på 1.000 Mbit/s,” siger adm. direktør i Fibia, Casper Holst-Christensen.

Årets resultat for 2023 viser et overskud på 1 mio. kroner (2022: -48 mio.).

Kundetilgang giver fortsat vækst

Fibias vækst i både omsætning og EBITDA hænger i høj grad sammen med, at der igen i 2023 var vækst i kundebasen. Ved udgangen af 2023 var antallet af Fibias kunde- og leveranceforhold steget til lidt over 300.000, hvilket er en stigning på ca. 25.000. Det er sket sideløbende med, at yderligere ca. 56.000 husstande og virksomheder i løbet af året har fået mulighed for at få internet via Fibias fibernet.

”Vores primære drift er god, og vi har en skalérbar forretning og har derfor også fundamentet til at vækste yderligere,” siger Casper Holst-Christensen.

Region Sjælland og Østjylland er blevet digitale højborge

Tilbage i 2018 lancerede Fibia en ambition om, at alle andelshavere i de to ejerselskaber (Andel og NRGi) skulle tilbydes en ordentlig internetforbindelse inden udgangen af 2023. Det har betydet massive investeringer i fiberudrulning siden da.

”Godt internet er en forudsætning for både lokal og regional vækst. Med en yderligere investering på næsten trekvart milliard kroner alene i 2023 har vi fortsat opgraderingen af den digitale infrastruktur for vores ejeres andelshavere,” siger Casper Holst-Christensen.

Ved udgangen af 2023 er ambitionen indfriet for mere end 99% af andelshaverne, samtidig er behovet hos de resterende andelshavere i Andel og NRGi ved at blive kortlagt.

Fibias omfattende investeringer i fibernet har blandt andet betydet, at Region Sjælland har flyttet sig fra i 2018 at være den region i Danmark, der havde den laveste udbredelse af højhastighedsbredbånd til i dag at ligge helt i toppen. Region Sjælland er i dag blandt de regioner i Danmark, hvor flest mennesker har adgang til en fibernet-forbindelse.

Fibias datterselskab Waoo blev igen i 2023 kåret til Danmarks bedste internetselskab for 12. år i træk af det anerkendte Loyalty Group Branche Index. Det er blot en blandt flere indikatorer, der viser, at kundetilfredsheden i Fibia ligger på et højt niveau.

Fakta og nøgletal fra Fibias årsrapport

• Omsætning i 2023 stiger til 1,25 milliarder kroner (2022: 1,15 milliarder kroner)

• EBITDA i 2023 stiger til 523 millioner kroner (2022: 471 millioner kroner)

• Samlet resultat i 2023 blev plus 1,3 millioner kroner (2022: minus 48 millioner kroner)

Fakta om Fibia

• Fibia er ejet af de to andelsejede energi- og fibernetselskaber Andel (65.5%) og NRGi (34.5%)

• Fibia havde i 2023 cirka 400 ansatte

• Flere end 700.000 adresser har adgang til Fibias fibernet på Sjælland og i Østjylland

• Fibia investerede 730 millioner kroner i fibernet i 2023.