Sort/Hvid

Sort/Hvid inviterer publikum med ned i dødsriget

Del
Christian Lollikes sidste forestilling som kunstnerisk direktør på Sort/Hvid forvandler teatret til et altomsluttende dødsrige. Operainstallationen ORFEO inviterer publikum med ned i mørket og spørger, hvad de døde kan lære os om vores egen tid.
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Madame Nielsen medvirker som bl.a. døden.
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Madame Nielsen medvirker som bl.a. døden.

I operainstallationen ORFEO bliver publikum inviteret ind i et labyrintisk rige af døde sjæle og budt velkommen iblandt dem. Installationen bliver til i et samarbejde med Copenhagen Phil, og ånderne gives krop af operasangere, performancekunstnere og klassiske musikere.

Komponist Rasmus Zwicki og instruktør og dramatiker Christian Lollike blander nye kompositioner, original, manipuleret og loopet opera, skuespil og publikumsinteraktion i en fri samtidsfortolkning af Claudio Monteverdis opera L’Orfeo og myten om Orfeo og Eurydike. Fortolkningen kan opleves som et rekviem over vores egen tid.

I vores dødsrige synger de døde om at befindes sig i en tilstand, hvor tiden er sat ud af spil, hvor intet for alvor ændrer sig, og hvor et minde om Orfeos forgæves forsøg på at hente sin elskede Eurydike bliver ved med at spøge som et uopfyldeligt løfte om forløsning for dem hver især, siger Christian Lollike om ORFEO, som bliver hans sidste forestilling som kunstnerisk direktør for Sort/Hvid. For mig præsenterer forestillingen dels en sanselig og musikalsk oplevelse af en dunkel og forførende skyggeverden og dels en dyster samtidsdiagnose. Hvad skal der til for at genoplive vores politiske fantasi? At animere fremtiden, når alt håb synes ude? Når vi nu ved, at Orfeo svigter, hvem venter vi så på?” spørger Christian Lollike.

Den største forestilling på Sort/Hvid nogensinde
I ORFEO er Sort/Hvids vægge lagt ned, mens nye er bygget op i flere etager, alle sale bliver en del af det gigantiske dødsrige. ORFEO er den største forestilling, der nogensinde er skabt på Sort/Hvid.

Det er den prisvindende scenografduo Ida Grarup og David Gehrt, som står bag scenografi og kostumer til ORFEO. Samme duo, som også skabte Christian Lollikes papversion af Ludvig Holbergs Erasmus Montanus (Aarhus Teater, 2017) og natklubudgaven af Mozarts Don Juan (samarbejde med Copenhagen Opera Festival, 2019).

Publikum kan frit bevæge sig rundt i dødsriget mellem de døde sjæle, legemliggjort af sangere, performere og musikere.Scenografien får en installatorisk karakter fyldt med sanselige materialer, som publikum kan røre ved, sætte sig på og få en fysisk oplevelse af at være i dødens rige, fortæller Ida Grarup, scenograf og kostumedesigner.

MEDVIRKENDE
Operasangere MORTEN GROVE FRANDSEN, FREDERIKKE KAMPMANN, CONNY THIMANDER, STEFFEN BRUUN 
Skuespillere MADAME NIELSEN, KRISTIAN DE LINDE, LOUISA AISIN, NANA FRANCISCA SCHOTTLÄNDER
Musikere ANDREAS ORLOWTZ (1. violin), ANNE SØE (1. violin), JOHN BAK DINITZEN (1. violin), KATRINE FUTTRUP (2. violin), HELENE BORDONARO (2. violin), ANDREA GYARFAS (2. violin), NINNIE ISAKSSON (Bratsch), KATHRYN RIDLEY (Bratsch), JAKUP LÜTZEN (Bratsch), RASMUS NØRBY (Bratsch), THEODOR LYNGSTAD (Cello), WIIEBKE VESTERGAARD (Cello), SAMIRA DAYYANI (Cello), AINO SIURUA (Cello), PERRINE PACHERIE-BASSEUX (Cello), STEPHEN BUCKLEY (Bas), MORTEN MANDEL (Bas), PIOTR HETMAN (Bas), BENJAMIN FOX (Slagtøj), ALICJA KRAJEWSKA (Slagtøj)
Dirigent MAGNUS LARSSON  

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Madame Nielsen medvirker som bl.a. døden.
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Madame Nielsen medvirker som bl.a. døden.
Download
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Nana Francisca Schottländer.
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Nana Francisca Schottländer.
Download
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Morten Grove Frandsen
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Morten Grove Frandsen
Download
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Frederikke Kampmann
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Frederikke Kampmann
Download
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Steffen Bruun
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Steffen Bruun
Download
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Louisa Aisin
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Louisa Aisin
Download
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Conny Thimander
Skitse til et rum i operainstallationen ORFEO. Conny Thimander
Download

Vedhæftede filer

Links

Information om Sort/Hvid

Sort/Hvid
Sort/Hvid



Sort/Hvid er et af Københavns mest toneangivende teatre. Sort/Hvid skaber kunst, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politiske emner på tværs af genre og form. Under kunstnerisk ledelse af den anerkendte dramatiker og instruktør Christian Lollike, og i samarbejde med kunstnere, performere, forskere, teatre, festivaler og kunstinstitutioner i Danmark og i udlandet, konfronterer Sort/Hvid aktuelle problemstillinger i den offentlige debat i forsøget på at udvide den offentlige bevidsthed. 

Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Hemmelighedsfuldt kunstnerkollektiv har 10-års jubilæum10.9.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

De har fået erotikken til at drive ned ad væggene, de har fortolket fascistiske manifester i en fightclub med publikum i Serapions-Ordenen, og de dyrker et stærkt fysisk billedsprog inspireret af det surrealistiske, groteske og monstrøse. Det grænseudvidende kunstnerkollektiv LOGEN har 10-års jubilæum med totalteaterforestillingen GILGAMESH på Sort/Hvid den 27. september. Som medlem af LOGEN åbner Nathalie Mellbye sin første selvstændige sæson som kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.

Hvem er bange for Pamela Anderson?12.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Og hvad gør Pamela Anderson bange? Baywatch-skuespilleren er den celebre hovedperson i en ny horrormusical af AKT1 på Sort/Hvid. Forestillingen spærrer det blonde ikon inde i et badedragtrødt rædselskabinet på scenen for at reflektere over vores tids angst for at være vulgær og overfladisk, uautentisk og fake. Med Pamela som historiens heltinde vil instruktør Niels Erling gøre op med årtiers underkendelse af popkulturens betydning for vor tids moralske forestillingsverden.

Kim Mejdahl graver sin kærlige far frem bag psykopaten25.10.2023 07:47:26 CEST | Pressemeddelelse

Kunstner Kim Mejdahl beskriver sig selv som en ”provinsbøsse fra den vestsjællandske arbejderklasse”. Med sit kommende installationsværk FRISKABTE, der tager udgangspunkt i hans eget liv, forsøger han at finde den kærlige far bagved ”psykopaten”, som Kim kunne finde på at kalde sin alkoholiserede og voldelige far i sine videodagbøger. Installationen åbnes den 16. november på Sort/Hvid. Temaet kredser om homoskam, alkoholmisbrug og dansk arbejderklasse. Han synes selv, at det mest ubehagelige ved hans opvækst er, at den er så almindelig i et Danmark, hvor mere end 100.000 børn ifølge Sundhedsstyrelsen vokser op med alkoholproblemer i hjemmet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye