Hemmelighedsfuldt kunstnerkollektiv har 10-års jubilæum

Del

De har fået erotikken til at drive ned ad væggene, de har fortolket fascistiske manifester i en fightclub med publikum i Serapions-Ordenen, og de dyrker et stærkt fysisk billedsprog inspireret af det surrealistiske, groteske og monstrøse. Det grænseudvidende kunstnerkollektiv LOGEN har 10-års jubilæum med totalteaterforestillingen GILGAMESH på Sort/Hvid den 27. september. Som medlem af LOGEN åbner Nathalie Mellbye sin første selvstændige sæson som kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.

Fra filmværket, som indgår i totalteaterversionen af GILGAMESH. Fotokreditering: LOGEN
Fra filmværket, som indgår i totalteaterversionen af GILGAMESH. Fotokreditering: LOGEN

Publikum får altid at vide: ”Hvad der sker i logen, bliver i logen”. I denne forestilling ønsker vi at skabe et fortroligt rum, der inviterer publikum ind i associationer over urmyten Gilgamesh. Et rum, hvor vi kan se bagom de polerede sider af samfundet. Det vi ikke taler om, tabuerne og det kollektivt ubevidste. Hvilket bæst sidder inde i os, og hvilken konsekvens har det at udleve det? Vi mener, at vi er nødt til at se vores grimmeste sider i øjnene for at forstå os selv. Vi vil stille vores hovmod, forfængelighed og sårbarhed til skue både med højtidelighed og humor. Mennesker er meget mere dualistiske, end vi gør os til. Men bag det grimme er en skønhed. Det er det, vi er optaget af. Citat af LOGEN 

Et monster er et levende væsen, der endnu ikke er blevet genkendt som det, det er. Sådan siger vi i LOGEN. Ofte ligner monstre mennesker til en forveksling, men de har ikke de samme begrænsninger og hæmninger, som mennesker har. Det er naturligvis vigtigt for et samfund, at vi ikke alle bare går amok, men vi er også blevet unaturligt hæmmede. Vi skal finde en frihed til at være i kontakt med det ukontrollerbare. Citat af LOGEN   

Sort/Hvids kunstneriske direktør Nathalie Mellbye åbner sin første selvstændige sæson med det grænseudvidende performancekollektiv LOGEN, der de seneste 10 år har dedikeret sig til ekspressive sceneeksperimenter. GILGAMESH bliver en totalteateroplevelse inspireret af den blodige urmyte af samme navn nedskrevet på lertavler helt tilbage til 2000 år f.v.t. En historie om den tyranniske hersker og halvgud Gilgamesh, der får alle rigets nye brude forbi sin seng og blodigt nedkæmper enhver med en anden overbevisning, end sin egen. 

GILGAMESH inviterer publikum ind til LOGENS filmpremiere – en genfortolkning af urmyten – men ender i en åben performancekampplads for at skabe sig et navn, som skriver sig ind i evigheden. Den flere tusinde år gamle myte parteres og smeltes sammen med samfundsassociationer fra nutiden. Den elektroniske musiker og percussionist Lorenzo Colombo og lyddesigner og elektronisk komponist Joëlle Marie McGovern Serret tilfører myten et immersivt musikalsk rum med deres live elektroniske og akustiske kompositioner. 
 
OM LOGEN  
LOGEN er et tværkunstnerisk og samskabende performancekollektiv stiftet i 2014. Deres første forestillingen Historien om øjet (2016, Husets Teater, Odense Teater m.fl.) chokerede dele af anmelderskaren og publikum med sine eksplicitte kropslige eksperimenter. Med improvisation og interaktion med publikum genfortalte de den franske filosof Georges Batailles erotiske hovedværk Historien om øjet fra 1928 om et ungt par, der er besatte af erotikken og søger at opløse individet for at opnå den ultimative ekstase. I Death To Truth Of Beauty (Teater Får302, 2018) var hver aften en ny forestilling med udgangspunkt i maleren Egon Schiele liv og virke (1890-1918), der i samtiden var udskældt for at skildre nøgne kroppe, særligt kvinder og unge piger. I performancen LOGEN I LOGEN (Serapions-Ordenen, under KBH Læser 2018) blev der røget store cigarer, mens de proklamerede manifester og wrestlede med publikum i spaghetti. Senest har de ved to salonaftener med titlen Monsterbal (Husets Teater/Toaster, 2022) inviteret publikum til en performativ salon med treretters grotesk menu i en undersøgelse af det monstrøse.

I dag består kollektivet af Nathalie Mellbye, Patrick Baurichter, Anja Behrens og skiftende gæster. I Gilgamesh er gæsterne skuespiller Christine Sønderris, danseren Bjørk-Mynte Paulse, lydkunstner og komponist Joëlle Marie McGovern Serret, elektronisk musiker og percussionist Lorenzo Colombo og scenograf Simone Bartholin. En gang om ugen i spilleperioden samles kollektivet for at revurdere, om noget i forestillingen skal videreudvikles eller ændres. Deres værk udvikles kontinuerligt i hele spilleperioden.  

GILGAMESH er en samproduktion mellem LOGEN og SORT/HVID og spiller på Sort/Hvid den 27. september til og med den 19. oktober kl. 19. Læs mere her: GILGAMESH - Sort/Hvid (sort-hvid.dk)

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Fra filmværket, som indgår i totalteaterversionen af GILGAMESH. Fotokreditering: LOGEN
Fra filmværket, som indgår i totalteaterversionen af GILGAMESH. Fotokreditering: LOGEN
Download
Fra filmværket, som indgår i totalteaterversionen af GILGAMESH. Fotokreditering: LOGEN
Fra filmværket, som indgår i totalteaterversionen af GILGAMESH. Fotokreditering: LOGEN
Download

Links

OM SORT/HVID
Sort/Hvid skaber teater, performances, film, opera, ballet, skulpturer og virtuelle værker, der undersøger aktuelle samfundsmæssige og politi­ske emner på tværs af genre og form. Vi ligger i en nyrenoveret slagtehal i Kødbyen på Vesterbro. Sort/Hvid er ledet af kunstnerisk direktør Nathalie Mellbye.

Sort/Hvid er udvalgt af Statens Kunstfond som scene for musikdramatik fra 2021 til 2024. I den periode er Sort/Hvid centrum for musikalske værker på tværs af form og genrer.

Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid

Hvem er bange for Pamela Anderson?12.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Og hvad gør Pamela Anderson bange? Baywatch-skuespilleren er den celebre hovedperson i en ny horrormusical af AKT1 på Sort/Hvid. Forestillingen spærrer det blonde ikon inde i et badedragtrødt rædselskabinet på scenen for at reflektere over vores tids angst for at være vulgær og overfladisk, uautentisk og fake. Med Pamela som historiens heltinde vil instruktør Niels Erling gøre op med årtiers underkendelse af popkulturens betydning for vor tids moralske forestillingsverden.

Kim Mejdahl graver sin kærlige far frem bag psykopaten25.10.2023 07:47:26 CEST | Pressemeddelelse

Kunstner Kim Mejdahl beskriver sig selv som en ”provinsbøsse fra den vestsjællandske arbejderklasse”. Med sit kommende installationsværk FRISKABTE, der tager udgangspunkt i hans eget liv, forsøger han at finde den kærlige far bagved ”psykopaten”, som Kim kunne finde på at kalde sin alkoholiserede og voldelige far i sine videodagbøger. Installationen åbnes den 16. november på Sort/Hvid. Temaet kredser om homoskam, alkoholmisbrug og dansk arbejderklasse. Han synes selv, at det mest ubehagelige ved hans opvækst er, at den er så almindelig i et Danmark, hvor mere end 100.000 børn ifølge Sundhedsstyrelsen vokser op med alkoholproblemer i hjemmet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye