Søren R. Fauth skriver om familieliv i svære perioder og forsøget på at finde ind til en ny kærlighed

I "Digt om døden" fra 2018 skrev Søren R. Fauth om en far, som ikke længere kunne gå, ikke længere tage var på sig selv, og om en bror, der mister sin søster til kræft. I "Moloch" fra 2020 om en familie, der styrter sammen i utroskab, skam og voldsfantasier. Og i sin nye bog "En rejse til mørkets begyndelse" skriver han om en mor, der må udholde så meget, om at sidde tilbage i de rygende ruiner og om kærligheden, der ikke altid kan reddes eller redde en.
Søren R. Fauth er aktuel med "En rejse til mørkets begyndelse." Foto: ©Lærke Posselt

I En rejse til mørkets begyndelse skriver Søren R. Fauth videre om livet efter det brud, der var omdrejningspunktet i den prisbelønnede og anmelderroste Moloch. Hvordan former et liv sig i kølvandet på en skilsmisse, livet med fire store børn, der er vrede på og skuffede over deres forældre. Livet med en ny kæreste. Livet, når det går videre, selvom verden er styrtet sammen.

”Det er skyldfølelsen over min egen skilsmisse

at jeg endte med at opløse mit eget ægteskab

det svigt

det grundlæggende brud

det skælv

der er gået gennem mine børn

uopretteligheden

Lauras vrede

Anders’ raseri”

(s. 153)

En rejse til mørkets begyndelse er en bog om at være far og søn, en bog om dybe venskaber, om angsten, melankolien, skammen, der som et skælv går gennem alt og forstyrrer det smukke.

alt det / vi byder hinanden / alt det / vi ikke forstår / det konstante mørke / vi er omgivet af / den menneskelige blindhed. (s. 76)

Søren R. Fauth er dr. phil., digter, oversætter, litteraturforsker og germanist. I 2021 blev han tildelt Jan Sonnergaards mindelegat for sit forfatterskab og sine oversættelser af især Thomas Bernhard.

Titel: En rejse til mørkets begyndelse
Forfatter: Søren. R. Fauth
Udgivelsesdato: 20. maj 2022

Bogens forside har fået en layout, der passer til genudgivelserne af "Digt om døden" og "Moloch."