Sønderjysk prisvinder slås med mangel på kvalificeret arbejdskraft

Masser af opgaver, masser af innovation, men mangel på kvalificeret arbejdskraft gør, at det hele er lidt op af bakke for vinderen af årets initiativpris fra DI Sønderjylland.

Entreprenørvirksomheden Torben Clausen A/S fra Haderslev får nu tildelt DI Sønderjyllands Initiativpris 2022 og deltager dermed også i den landsdækkende konkurrence om at vinde DI’s Initiativpris 2022.

Pressen inviteres til at overvære prisoverrækkelsen,
Mandag den 31. oktober kl. 15.00,
Torben Clausen A/S,
Oksbølvej 14, 6100 Haderslev

Adm. direktør Helge Godtfeldt byder velkommen til virksomheden, og derefter taler borgmester Mads Skau, Haderslev. Prisen overrækkes af formanden for DI Sønderjylland, adm. direktør Tommy Seeberg, Hydro Precision Tubing Tønder A/S.

- Torben Clausen A/S har som så mange andre virksomheder i Sønderjylland haft udfordringer med at rekruttere medarbejdere til stillingerne, også selvom der i mange tilfælde ikke er specifikke krav til faglige kompetencer og erfaring. På trods af disse udfordringer, har virksomheden alligevel formået at ansætte ca. 50 % flere medarbejdere over de seneste tre år. Det er godt gået, siger Tommy Seeberg.

Torben Clausen A/S i Haderslev udfører entreprenøropgaver inden for anlægs- og jordarbejde, nedbrydning, affaldshåndtering mv. De er en virksomhed med fokus på cirkulær økonomi, da de ønsker, at mest muligt materiale (såsom pap, plastik og jern, beton, affaldstræ og have/parkaffald) skal genanvendes, og de afsætter deres affaldstræ som FSC certificeret.

- Der skal noget særligt til for at vinde denne pris. Kriterierne for prisen i 2022 er, at den gives til en virksomhed, der har skabt et stærkt grundlag for vækst ved at tænke innovativt og skabe nye bæredygtige løsninger i en verden præget af forandring og usikkerhed med stigende materialepriser, usikre globale forsyninger og mangel på medarbejdere, siger Tommy Seeberg.

Virksomheden er stiftet i 1985 og har i dag 86 ansatte. Torben Clausen A/S  har investeret i arbejdskraft gennem oplæring af ufaglærte og unge på kanten af arbejdsmarkedet. Virksomheden har fokus på cirkulær økonomi og på et godt arbejdsmiljø og får løbende erfaringer med DGNB-certificeret byggeri.

- Og det må man sige, at årets prisvinder er lykkedes med. Virksomheden har haft fokus på cirkulær økonomi, og genbruger mest muligt materiale, såsom pap, plastik og jern, beton, affaldstræ og have/parkaffald. Torben Clausen A/S afsætter deres affaldstræ som FSC certificeret, siger Tommy Seeberg.

Prisuddelingen har i år særligt fokus på innovation og nye løsninger. Kriterierne for at komme i betragtning har været, at virksomheden har skabt et stærkt grundlag for vækst ved at tænke innovativt og skabe nye bæredygtige løsninger i en verden præget af forandring og usikkerhed med stigende materialepriser, usikre globale forsyningskæder og mangel på kvalificerede medarbejdere.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent for DI Sønderjylland for DI Sønderjylland, Peter Houmann Wagner, tlf. 2566 6309 , e-mail phw@di.dk.

Chefkonsulent Peter Houmann Wagner
Mail: phw@di.dk