Sønderborg snupper førertrøjen i Sønderjylland

Nu ligger Sønderborg Kommune i den bedste tredjedel i forhold til godt erhvervsklima blandt alle landets kommuner. I år blev det til en 28. plads ud af 93 deltagende kommuner i DI’s Lokalt Erhvervsklima-undersøgelse. Især er virksomhederne tilfredse med kommunens sagsbehandling og med kommunens sikring af erhvervsgrunde.

Sager om miljøforhold og byggesager ligger ikke længe på sagsbehandlerens bord i Sønderborg Kommune, men bliver behandlet ekspedit. Det har stor betydning for virksomhederne, så de ikke skal vente for længe på afgørelser her. Unødig ventetid betyder tabt produktion.

Og når det gælder tilgængeligheden af erhvervsgrunde, sender de sønderborgske virksomheder kommunen helt i top ti i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2019.

På bare fire år har Sønderborg i undersøgelsen kæmpet sig op i den bedste tredjedel af landets bedste erhvervskommuner fra at have ligget på den absolutte bundplacering.

- Det er en ganske imponerende indsats, som kommunen her har præsteret. Det er ikke mindst takket være en yderst målrettet indsats, som kommunen satte i værk om at være bedre til at servicere virksomhederne på tværs af forvaltningerne. Det skete på baggrund af bundplaceringen i vores undersøgelse i 2015, siger formand for DI Sønderjylland Hans Olling.

Indsatsen består ikke mindst i åbningen af kommunes erhvervsservice på det tidligere turistbureau på Rådhustorvet i foråret 2016 og af en grundig gennemgang og forbedring af alle kommunens forskellige indsatsområder, der har betydning for erhvervslivet. Det har i undersøgelsen betydet en løbende fremgang for kommunen lige siden 2015. Og nu har Sønderborg snuppet førertrøjen blandt de fire sønderjyske kommuner.

- Det skulle slet ikke forbavse mig, hvis fremgangen fortsætter de kommende år. For det tager tid at vende en udvikling i retning af at blive en god erhvervskommune. Og i den statistiske del af DI’s undersøgelse tager det også tid, før evt. forbedringer slår igennem eksempelvis med lettelser på skat og afgifter, siger Hans Olling.

Det er dog ikke over hele linjen, at Sønderborg er gået frem i undersøgelsen. På et par kategorier er kommunen gået markant tilbage. På kategorien ”Brug af private leverandører”, med fokus på underkategorien, der handler om kommunens udbudsproces over for private leverandører, sender de lokale virksomheder kommunen hele tredive pladser ned siden sidste år fra en 20. plads sidste år til en 50. plads i år.

- Det er vigtigt med en god udbudsproces over for private leverandører. For hvis ikke vi får flere private leverandører på banen, får borgerne færre valgmuligheder, og den offentlige sektor bliver mindre effektiv. Dermed får vi alle sammen mindre velfærd for skattekronerne. Så politikerne skal skrue op for det offentlig-private samarbejde, så de private virksomheder kan bidrage langt mere til innovation og udvikling af velfærden, siger formanden for DI Sønderjylland.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2019

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 10. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.