Sønderborg Kommune vil være blandt Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner

Den tætte dialog mellem Dansk Industri og Sønderborg Kommune har medført et endnu bedre erhvervsklima i kommunen. Det var beskeden på det årlige dialogmøde mellem DI og Sønderborg Kommune, hvor borgmesteren tilkendegav, at man arbejder for vedholdende forbedringer for erhvervsområdet de næste år.

Hvert år mødes Dansk Industri og Sønderborg Kommune om det lokale erhvervsklima. I år var mødet en smule anderledes, da begge lokale bestyrelser fra DI og DI Dansk Byggeri for første gang deltog sammen efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri.

På dagsordenen var blandt andet resultatet af DI’s undersøgelse af det lokale erhvervsklima i landets kommuner, hvor Sønderborg Kommune er gået tre pladser frem. Også DI Dansk Byggeris undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed var på dagsordenen, og her er Sønderborg Kommune gået fire pladser frem.

Og selvom kommunen er tilfreds med fremgangen, er ambitionen næste år, at fortsætte den reelle forbedring af erhvervsservicen i Sønderborg Kommune. Derfor har Sønderborg Kommune lavet en konkret handleplan for 2021, der skal sikre, at man når i mål:

- Vi har en rigtig god dialog med Dansk Industri, og på årets møde fik vi talt om mange vigtige emner heriblandt det lokale erhvervsklima. Vi er stolte over fremgangen, og vi er meget opmærksomme på, at vi bliver bedre år for år. Derfor har vi lavet en konkret handleplan for 2021, der skal hjælpe os i mål med ambitionen om at blive blandt Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner, siger borgmester Erik Lauritzen.

Han bakkes op af formanden for Erhvervsudvalget i Sønderborg Kommune, Gerhard Bertelsen:

- Vi er hele tiden i tæt dialog med vores lokale virksomheder, og de er generelt tilfredse med Sønderborg Kommunes erhvervsvenlighed. Det var også tilbagemeldingerne i efteråret, hvor vi afsluttede en større dialogrunde med virksomhederne. Men der var også forslag og ideer til forbedringer, og det tager vi med ind i arbejdet i år, så kommunen fortsætter og forbedrer servicen over for erhvervslivet. Det vil vi gerne kunne aflæse i et bedre erhvervsklima i 2021, siger han.

Og den besked vækker glæde i Dansk Industri:

- Noget af det vigtigste ved vores arbejde er, at de lokale virksomheder har de bedste vilkår at drive forretning i. Hele formålet med at undersøge erhvervsklimaet i landets kommuner er at tydeliggøre, hvor en kommune kan blive endnu bedre til glæde og gavn for byens borgere og virksomheder, siger Hans Olling, formand for DI Sønderjylland.

Også formand for DI Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen er glad for Sønderborg Kommunes høje ambitioner:

- Jeg vil gerne kvittere for den tætte dialog med Sønderborg Kommune og dens ambitioner om, at blive en af Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner. Vi kan tydeligt mærke, at kommunen har rykket sig på særligt byggesagsbehandlingen og udbudspolitikken. Det er enormt positivt, at se en kommune prioritere erhvervsvenligheden så højt, som man gør i Sønderborg Kommune, siger han.

Kontakt:

Erik Lauritzen, borgmester i Sønderborg Kommune, tlf. 2790 0206

Gerhard Bertelsen, Formand for Erhvervsudvalget i Sønderborg Kommune, tlf. 2790 3988

Hans Olling, formand for DI Sønderjylland, 4052 6511

Michael Mathiesen, formand for DI Dansk Byggeri Sydjylland, tlf. 2249 6560