Tønder får ros – og lidt ris for erhvervsvenligheden

Tønder Kommune oplever en samlet tilbagegang i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024. Kommunens placering er gået fra nr. 35 sidste år til nr. 43 i år.

- Tønder har udfordringer med at løfte sig ud af en mellemplacering, som har gjort sig gældende i undersøgelsen i en årrække til trods for, at der er mange fordele for erhvervslivet ved at være placeret i kommunen, siger formanden for DI Sønderjylland, President, Refrigeration and Air Conditioning hos Danfoss A/S, Torben Pedersen.

Tønders geografiske placering giver virksomheder nem adgang til både det danske og det tyske marked, som især er fordelagtig for eksportorienterede virksomheder. Og Tønder har generelt lavere driftsomkostninger sammenlignet med større danske byer. Det inkluderer billigere erhvervslejemål samt generelt lavere omkostninger forbundet med at drive virksomhed. Og en række andre erhvervsmæssig fordele kunne nævnes for Tønder.

Men kommunen har svært ved at bryde med flere års placering i midterfeltet af de 91 kommuner, som DI’s undersøgelse måler på i erhvervsvenlighed. Og i år blev det til en lille tilbagegang.

- Det er selvfølgelig skuffende med en samlet tilbagegang, men der er heldigvis også lyspunkter, som kommunen kan bygge videre på. Det er vigtigt, at vi fastholder fokus på erhvervslivets behov og arbejder målrettet for at vende udviklingen, siger Torben Pedersen.

I undersøgelsen bliver kommunerne sammenlignet inden for 10 forskellige kategorier. Tønder Kommunes resultater viser, at der er både fremgange og udfordringer på tværs af forskellige områder.

Fremgang i ”Infrastruktur og transport”
I kategorien ”Infrastruktur og transport” rykker Tønder 17 pladser frem til en 49. plads. Særligt ligger kommunen på en førsteplads i underkategorien ”Udgifter i 1.000 kr. til det kommunal vejnet pr. indbygger (gns. over tre år)”. Så noget tyder på, at kommunen har et godt fokus på vejnettet. Til gengæld er der ikke den store tilfredshed at spore, når det gælder den kollektive trafik.

- Et godt vejnet er afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne. Det er positivt at se, at Tønder Kommune har fokus på det område. Til gengæld kunne det være godt, hvis der kunne findes nogle flere og bæredygtige løsninger for den kollektive trafik, så flere af virksomhedernes medarbejdere kunne bruge denne form for transport til og fra arbejdet. Men jeg ved godt, at det kan være svært at planlægge med et tilstrækkeligt passagergrundlag, siger Torben Pedersen.

Udfordringer med arbejdskraft og uddannelse
På arbejdskraftsiden ligger Tønder Kommune nu på en 65. plads, hvilket er en tilbagegang fra 37. pladsen sidste år. Dette understreger behovet for at intensivere indsatsen for at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.

- Mangel på kvalificeret arbejdskraft er en af de største udfordringer for virksomhederne. Tønder Kommune må arbejde målrettet for at forbedre dette område. Og kommunen har også her et godt potentiale i og med, at Tønder er attraktiv for såvel erhvervsledere som ansatte takket være en høj livskvalitet, sikkerhed og natur, hvilket rummer et godt potentiale til at tiltrække og fastholde medarbejdere, siger Torben Pedersen.

Ligeledes er der i uddannelseskategorien en tilbagegang fra en 84. plads i 2023 til en 85. plads i 2024. Den lave placering viser, at der er behov for en stærkere satsning på bl.a. at forbedre trivslen i skolerne.

Stabil placering i sagsbehandling
En af de positive resultater er kommunens placering i kategorien ”Sagsbehandling”, hvor Tønder fortsat ligger relativt højt med en 23. plads, selvom det er en tilbagegang fra den tidligere 11. plads.

- En hurtig og effektiv sagsbehandling er etableret som en af Tønder Kommunes styrker. Nu gælder det om at fastholde og øge denne fordel. Især skal kommunen have fokus på at gøre det bedre med sagsbehandlingstiderne for byggesager, siger Torben Pedersen.

Fakta om Lokal Erhvervsvenlighed 2024

- DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

- 7.479 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

- Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

- Resultaterne er opdelt i ti kategorier der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

- 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt:

- Konsulent i DI Sønderjylland Gordon Trier Holm, mail gth@di.dk, tlf. 2949 4606

- Presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Sønderborg er nu en af landets mest erhvervsvenlige kommuner4.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Et langt og solidt arbejde på at gøre det nemmere for virksomhederne i kommunen ser nu ud til at lønne sig. Sønderborg Kommune ligger nu i topti i DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed, hvor de lokale virksomheder bedømmer kommunen. Efter en flot placering sidste år, rykker Sønderborg hele 10 pladser yderligere frem og indtager nu en sjetteplads blandt landets kommuner.