Lead Supply

Sommertendens: Sydjyderne shopper og renoverer huset i stedet for at rejse

Det gode sommervejr sætter gang i økonomien i det sydjyske. Ny analyse fra sammenligningsportalen Fair-laan.dk viser, at sydjyderne låner markant mere til shopping og renovering af huset og lader kufferterne stå på loftet.
’Godkendt økonomisk adfærd’, kalder Andreas Linde, CEO i Fair-laan.dk, det, når sydjyderne øger deres lån til renovering af huset. En investering, der på sigt typisk vokser sig større en lånebeløbet. Foto: PR

Sydjyderne ændrer markant deres lånemønstre, når vejret bliver varmt. Det viser en ny låneanalyse fra sammenligningsportalen Fair-laan.dk, der finder markedets billigste forbrugslån til tusindvis af forbrugere om måneden. Portalen har gennemgået 3224 lån og sammenlignet den varme og solrige periode fra 16. april til 16. maj med den koldere periode fra 15. marts til 15. april.

Sydjyderne ansøgte om flere mindre lån i den varme periode. Faktisk steg antallet af ansøgninger om mindre lånebeløb på op til 20.000 kroner med hele 19,9 procent. Dermed er Sydjylland den landsdel, hvor flest har ansøgt om de mindre lånebeløb.

– Stigningen i sydjydernes låneaktivitet er meget markant. Vi kan se, at de særligt ansøger om lån til shopping, så det hænger jo godt sammen med stigningen i de mindre lånebeløb, siger Andreas Linde, der er CEO i Fair-laan.dk.

Sydjydernes lån til shopping er steget med 11,2 procent i den varme periode, og ansøgningerne om større lånebeløb på mellem 50.000 og 100.000 kroner er faldet med 35,9 procent.

Renoverer huset i stedet for at rejse

Tallene fra Fair-laan.dk viser desuden, at sydjyderne er særligt vilde efter at låne penge til renovering af huset, mens ferierne sydpå nedprioriteres. Antallet af ansøgninger om lån til rejser faldt med 17,6 procent i den varme periode, og samtidigt øgedes lånene til husrenovering med 14,7 procent.

–  Generelt må det siges at være godkendt økonomisk adfærd, at man udover at spare på rejsekontoen også investerer en del af de lånte penge i renovering, som typisk øger værdien af ens ejendom, siger Andreas Linde.

Godt vejr betyder højt forbrug

Ifølge privatpraktiserende psykolog Jon Glud Kloster er vi langt mere påvirkelige af vejret, end vi selv tror:

– Humøret og vejret hænger uløseligt sammen. Det er mest udtalt i forhold til vinterdepressioner, men sammenhængen fungerer begge veje, og godt vejr gør os glade. Samtidig er forbrugeradfærd tæt koblet sammen med vores sindsstemning. Vi køber simpelthen mere, og risikovilligheden stiger, når vi er glade. Vi har en forestilling om, at vi handler rationelt, men faktum er, at vores beslutninger bliver påvirket af meget andet end vores fornuft. Adfærdspsykologisk er vi superpåvirkelige: Vejret gør os opstemte, og livet føles nemmere, selvom den eneste reelle forskel er, at temperaturen stiger, forklarer Jon Glud Kloster.

Han påpeger, at sommerhalvårets glade stemning også mærkes hos praktiserende psykologer, som har færre konsultationer i de lyse måneder.

Andreas Linde
CEO, Fair-laan.dk

Billeder

Download
Andreas Linde (tv.) og Stefan Vinding Olesen er de to stiftere af låneportalen Fair-laan.dk, som hver måned formidler over 8000 lån. Foto: PR.
Download

Information om Lead Supply

Lead Supply
Paludan-Müllers Vej 40B