Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Et stykke hen ad vejen er sommerpakken den saltvandsindsprøjtning, som dansk økonomi har brug for. Jeg er især glad for, at der nu kommer klarhed om udbetalingen af de indefrosne feriepenge, og at der er tegn på, at kursen overfor de studerende vender, så de ikke kun bliver tilbudt SU-lån, men at de nu også modtager et skattefrit engangsbeløb til forbrug.”

Dog mener Qvistgaard, at aftalen mangler fokus på nye virksomheder - og ikke mindst de mange mindre virksomheder i Danmark:

“De store virksomheder har også været små engang, og hvis ikke vi finder hjælp til nye og mindre virksomheder, så risikerer vi at gå glip af de gode ideer, vi skal leve af i fremtiden, og de mange jobs, der ellers ville være blevet skabt i de mindre virksomheder”.

Qvistgaard påpeger, at mange virksomheder brug for kapacitet inhouse til f.eks. at tilrette produktion til nye krav ifm. eksport. Det er fint med den nye taskforce under Udenrigsministeriet, men der mangler initiativer, der skal sikre, at de mindre virksomheder formår at bruge tilbuddet – det kunne fx ske via en ’eksportpilotordning’, hvor virksomheden gives løntilskud til en eksportmedarbejder.

I forlængelse heraf ærgrer Qvistgaard sig over, at hjælpepakken for freelancere, selvstændige og kombinatører udfases allerede fra august, når de samtidig ikke får del i den kæmpe hjælpepakke, der sendes til de store danske virksomheder:

“Igen og igen glemmer vi freelancerne, de selvstændige og alle dem, der kombinerer indtægter fra egen virksomhed med lønarbejde, når der skal sendes hjælp. Hvis ikke vi får øjnene op for, at ikke alle er klassiske lønmodtagere, så kommer vi til at lade tusinder af danskere i stikken.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.

AC-formand om regeringens nye partnerskab: ”Hvis vi fejler, risikerer vi en corona-generation af langtidsledige”19.10.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Akut risiko for en corona-generation af langtidsledige skal øverst på dagsordenen, når ”Partnerskab for dimittender i arbejde” mødes første gang mandag d. 19/10. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne (AC) Lars Qvistgaard. 55.000 nyuddannede går i løbet af 2020 fra en videregående uddannelse ud på et corona-ramt arbejdsmarked. Det svarer til ca. 150 nyuddannede hver dag.

De fire store studiebyer og Akademikerne sætter dimittendledighed på dagsordenen2.10.2020 13:58:26 CESTPressemeddelelse

Der er brug for handling, hvis vi skal undgå en corona-generation af unge ledige. Derfor inviterer de fire store studiebyer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, sammen med hovedorganisationen Akademikerne til en konference om dimittendledighed. Konferencen skal bidrage til at udvikle fælles løsninger, og sende et klart signal til Christiansborg om at der er behov for politisk handling.