Solrød er mest erhvervsvenlig i Region Sjælland

Faxe og Næstved er mindst erhvervsvenlige i Region Sjælland, og hele 12 ud af 17 kommuner tager en rutsjetur ned af Dansk Byggeris rangliste over kommunernes erhvervsvenlighed. Særligt Odsherred har taget en gevaldig rutsjetur i den forkerte retning. Solrød derimod er i toppen som en af de mest erhvervsvenlige kommuner i hele Danmark. Lejre, Køge og Sorø er også i top 25.

Solrød er den mest erhvervsvenlige kommune på Sjælland, og den niende mest erhvervsvenlige kommune i hele Danmark.

Det viser Dansk Byggeris årlige analyse af, hvor erhvervsvenlige landets 98 kommuner er. Her bliver kommunerne rangeret efter 22 forskellige parametre, der handler om alt fra åbningstiderne på genbrugspladsen til ventetiden på en byggetilladelse og størrelsen på skatter og afgifter.

- Tillykke til Solrød, hvor er det bare flot, at de blander sig med de bedste i hele landet. Det er ikke en placering, man kommer sovende til. Solrød har arbejdet for sagen, og det lønner sig nu. Også tillykke til Lejre, Køge og Sorø på henholdsvis plads nummer 17, 21 og 25. Det er godt gået, at vi i Region Sjælland har fire kommuner i top-25, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen.

Modsat ser det ud i Faxe og Næstved, som er blandt de mindst erhvervsvenlige kommuner både på Sjælland og i resten af landet. Samtidig falder hele 12 ud af 17 kommuner ned af ranglisten. Særligt i Odsherred, hvor kommunen er rutsjet 34 pladser i den mindre erhvervsvenlige retning og derfor lander på plads nummer 76 ud af 98 kommuner i år.

- Det utilfredsstillende, at vi har to kommuner blandt de mindst erhvervsvenlige i hele landet, ligesom vi heller ikke kan være tilfredse med, at det i størstedelen af vores lokale kommuner går den forkerte vej med erhvervsvenligheden. Jeg håber meget, at kommunerne vil prøve at vende den udvikling. Vi er stadig mærket af coronakrisen, og alle kræfter bør samles om at give virksomhederne de bedste betingelser for at skabe vækst og arbejdspladser. Jeg vil gerne rose vores lokale kommuner for her under coronakrisen at fremrykke både betalinger og byggeprojekter for at holde gang i hjulene hos virksomhederne, siger Jesper Toftebjerg Andersen, Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Mens Solrød, Lejre, Køge, Sorø, Guldborgsund, Ringsted, Holbæk, Kalundborg og Lolland ligger i den mest erhvervsvenlige halvdel af landets 98 kommuner, så ligger Faxe, Næstved, Vordingborg, Roskilde, Odsherred, Greve og Slagelse i den mindre erhvervsvenlige halvdel.

- Heldigvis har vi stadig flest kommuner i den mest erhvervsvenlige halvdel, men ambitionen må være, at alle kommuner ligger der, når næste års analyse udkommer. Jeg håber, at kommunerne deler min ambition og vil arbejde for sagen, siger Jesper Toftebjerg Andersen, formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Favrskov er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune 2020, mens Kerteminde er mindst erhvervsvenlig.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Jesper Toftebjerg Andersen, telefon 40 21 75 65
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster Anders Hjorth Jensen, telefon 27 13 49 89
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65