Søg ud i mørket

Victor Boy Lindholms nye digtsamling "jeg slæber lungerne som en vægt" handler om at føle sig fortabt og lede efter en vej i livet. Om at stå i modvinden og skrige af sine lungers fulde kraft. Om at søge ud i mørket og slå sig selv i stykker i de mørke skove. Og om at ville træde sig tilbage til en følelse af glæde.
Digtsamlingens forside, design: Fie Lindholm

Hvad gør jeg med al den her uendelighed, spørger jeg’et i Victor Boy Lindholms jeg slæber lungerne som en vægt. En digtsamling, der har været undervejs i tre år og er skrevet over en skrøbelig og kritisk periode i hans liv. Skrøbeligheden afspejler sig i digtene, der har blikket rettet mere indad, dog uden at være terapeutiske, end Victor Boy Lindholm har haft i sine tidligere digtsamlinger.
”Cyklen fylder en del i digtene, fordi det var den, jeg brugte til at komme ud og komme væk fra mig selv. Men det er ikke cykeldigte. Det er skrøbelige digte,” forklarer Victor Boy Lindholm, der tidligere har brugt sin passion for cykling i sine tekster.

”Det er digte skrevet med en ambition om at finde tilbage til en naturlyrik, der kan bære det patosfyldte i en tid, hvor det, vi kalder naturen, er i evig forandring. Jeg har forsøgt at skabe et rum for det sorgfulde, det stille, det rasende og resignerede. Stemmen i digtene taler om den sårbarhed, vi alle har til fælles,” fortæller Victor Boy Lindholm, hvis jeg i digtene cykler bedst, når han har det værst – og længes efter, at nogen spørger om, hvorfor han cykler så meget. For selv om det er svært at se sin skrøbelighed i øjnene, så er det nødvendigt.

Victor Boy Lindholm (f. 1991) debuterede i 2013 med digtsamlingen Drone på forlaget AFV PRESS. Siden er udkommet den anmelderoste hyklertrilogi på forlaget Kronstork bestående af digtsamlingerne Guld (2014), No Hard Feelings (2015) og Resort (2017). Hyklertrilogien er for nylig udkommet samlet hos Turbine, der ligeledes har genudgivet en revideret udgave af essaysamlingen Stræk tiden fra 2017.
Han er også freelance journalist og skriver reportager og kulturstof for flere medier. Derudover arbejder han som oversætter og dramatiker.

jeg slæber lungerne som en vægt
Forfatter: Victor Boy Lindholm
Udkommer d. 28. august 2020