SOCIALRÅDGIVERNES NYE FORKVINDE: VI SKAL SES OG HØRES!

Lørdag fik Dansk Socialrådgiverforening ny forkvinde. Signe Færch vil genrejse socialrådgivernes faglige stolthed og give dem en stærk stemme i offentligheden.

De er en af velfærdssamfundets grundsøjler. Alligevel fylder socialrådgivernes faglighed og arbejdsforhold alt for lidt i den offentlige bevidsthed.

Det vil Signe Færch lave om på. Hun tiltrådte lørdag som forkvinde efter Dansk Socialrådgiverforenings repræsentantskab med et mål om at øge sin faggruppes synlighed og løfte socialrådgiverne længere op på den politiske dagsorden.

-          Vi oplever ofte, at folk ikke ved, hvad vi egentlig laver, og hvilke rammer vi arbejder under. Det gælder både de områder, folk kender fra medierne som for eksempel udsatte børn, der kræver en enorm stærk faglighed, fordi arbejdet er hårdt og voldsomt komplekst. Og det gælder områder, hvor folk først opdager os, når de møder os, for eksempel når vi hjælper et menneske ramt af hjernerystelse videre i fleksjob, siger 40-årige Signe Færch.

Derfor vil hun som forkvinde arbejde benhårdt for, at socialrådgiverne får en stærk stemme i offentligheden, så flere mennesker, ikke mindst politikerne, forstår værdien af socialt arbejde.

-          Vi socialrådgivere arbejder utroligt mange forskellige steder, men vi har alle brug for tid til det sociale arbejde med de mennesker, vi skal hjælpe og støtte. Det kniber det desværre med mange steder, fordi politikerne ikke har prioriteret socialområdet, lyder det fra Signe Færch.

Hun fremhæver debatten om jobcentrene som særligt problematisk.

-          Når politikerne på Christiansborg med et snuptag skærer en kæmpe luns af jobcentrenes ressourcer uden et troværdigt alternativ, må det blandt andet skyldes mangel på viden. Det løser jo ingen problemer at spare planløst på indsatsen til arbejdsløse, for selvom der er store udfordringer, løfter socialrådgiverne en kæmpe opgave med psykisk sårbare, udsatte og syge uden for arbejdsmarkedet, siger hun.

Signe Færch har arbejdet som socialrådgiver i ni år, det seneste år i Den Sociale Døgnvagt i København. Hun afløser Mads Bilstrup, der har siddet på formandsposten siden 2018.

Forkvinde Signe Færch: 24 69 28 53 / sif@socialraadgiverne.dk
Journalist Bjarke Hartmeyer Christiansen: 26 27 99 14 / bhc@socialraadgiverne.dk