Socialrådgiverne: Besparelser på beskæftigelsesindsatsen må ikke ramme syge og udsatte arbejdsløse

Dansk Socialrådgiverforening bakker op om behovet for nytænkning baseret på tillid til socialrådgivernes faglighed, men udtrykker bekymring over regeringens planer om at spare 3 mia. på beskæftigelsesområdet.

- Regeringens ønske om nytænkning er godt. Det har vi socialrådgivere længe efterspurgt, og vi bidrager meget gerne med vores viden og erfaring, lyder det fra Signe Færch, der er forkvinde for 19.000 medlemmer af Dansk Socialrådgiverforening.

- Det er helt afgørende at bruge nytænkningen til at sikre tid til det sociale arbejde og tillid til socialrådgivernes faglighed, ellers vil besparelserne få store konsekvenser for de arbejdsløse, som har misbrug, psykiske lidelser, anbringelser i barndommen eller andet med i rygsækken, advarer Signe Færch.

Besparelser risikerer at spænde ben

Regeringen vil ”nytænke og reformere beskæftigelsesindsatsen” ved bl.a. at nedlægge jobcentrene og sikre en bedre indsats for de borgere, som slås med andre udfordringer end ledighed. Men ifølge Signe Færch risikerer de gode intentioner at gå tabt, når regeringen samtidigt vil finde store besparelser:

- Da man indførte ressourceforløb, ønskede man også at lave en helhedsorienteret indsats for udsatte arbejdsløse. Men de gode intentioner druknede i manglende finansiering, og borgerne endte med at hænge fast i forløbene i årevis. Sådan må regeringens reform af beskæftigelsesindsatsen ikke ende.

Sammenlagt bruger de kommunale jobcentre ca. 12 mia. om året. De bebudede besparelser udgør dermed en fjerdedel af de samlede udgifter til jobcentrene, og de lægger sig i kølvandet af allerede planlagte besparelser på 1,1 mia. som følge af Arne-pensionen.

Tid og tillid fremfor besparelser

Tidligere på året fremlagde Dansk Socialrådgiverforening et udspil til en ny beskæftigelsesindsats. Og Signe Færch besøger gerne den nye beskæftigelsesminister med et eksemplar under armen for at fortælle, hvordan socialrådgivernes faglighed kan bringes i spil for at nytænke beskæftigelsesindsatsen:

- Tid til det sociale arbejde og tillid til socialrådgivernes faglighed kan frigive ressourcer, og det potentiale hjælper vi socialrådgivere gerne med at forløse med afsæt i vores erfaringer fra virkeligheden i beskæftigelsessystemet.

Vi kæmper for, at socialrådgiverne har gode vilkår til at udføre godt socialt arbejde. Det gør vi på vegne af 19.000 medlemmer, der hver dag går på arbejde for at gøre en forskel.