Socialdemokratiet svigter gymnasieuddannelserne i 2025-udspil

En katastrofe, at Socialdemokratiet efterlader gymnasieuddannelserne på perronen med nedskæringer på 1,6 mia. kr. i perioden 2016 – 2020

Socialdemokratiets 2025-plan er dyster læsning for gymnasieuddannelserne. Partiet sætter ikke penge af til at rulle regeringens varslede nedskæringer i kommende finanslove tilbage på gymnasieområdet. Derimod aflyser partiet de planlagte besparelser på 1 mia. kr. på erhvervsuddannelserne og tilfører 150 mio. kr. til erhvervsskolerne. Det sidste er positivt.

”Det er en katastrofe, at Socialdemokratiet efterlader gymnasieuddannelserne på perronen med nedskæringer på 1,6 mia. kr. i perioden 2016 – 2020. Det harmonerer overhovedet ikke med partiets kritiske toner til regeringens varslede nedskæringsdagsorden på uddannelsesområdet”, siger Annette Nordstrøm Hansen, fmd. for Gymnasieskolernes Lærerforening.

GL-formanden peger på, at Socialdemokratiets 2025-udspil spænder ben for partiets ambitioner om at ville løfte kvaliteten og fagligheden i den gymnasiereform, som Socialdemokratiet var med til at indgå forlig om kort før sommerferien.

”Fortsatte nedskæringer vil ikke kunne imødekomme gymnasieforligets politiske ambitioner om at styrke evalueringen og give mere og bedre feedback til eleverne. Vi har allerede set, at nedskæringerne i finansloven for 2016 har resulteret i 1000 færre gymnasielærere, som skal undervise stort set samme antal elever som i 2015. Tættere lærerkontakt og bedre feedback opnår man ikke ved at skære lærere væk. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor vi ender, når Socialdemokratiet vælger at bakke op om regeringens massive nedskæringer i sektoren, understreger GL-formanden.

Annette Nordstrøm Hansen hæfter sig ved, at den socialdemokratiske kurs på gymnasieområdet ikke flugter med partiets visioner for et dygtigere og rigere Danmark i 2025-udspillet.

”Jeg håber, at kongressen får Socialdemokratiet på bedre tanker, og at partiet vil bruge lidt af det økonomiske råderum, som i udspillet udgør 39,5 mia. kr. i 2025, på at fjerne varslede nedskæringer i gymnasieuddannelserne. Det skylder Socialdemokratiet de unge og den kommende gymnasiereform”, understreger GL-formanden.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden