Snup et foto af flot beton og vind 5.000 kr.

Med Instagram foto-konkurrencen #jegelskerbeton stiller Dansk Beton i Dansk Byggeri fotolinsen skarp på betonarkitektur og beton som bæredygtigt materiale. Ved at vise os din vinkel på æstetisk betonarkitektur deltager du i konkurrencen om at vinde 5.000 kr.

Bonnie Østerlund

Beton er for længst blevet et materiale, som arkitekter og arkitekturinteresserede danskere elsker. Vi fylder vores hjem med betonmøbler og -interiør, og vi fotograferer gerne bygninger, pladser og broer, der er gjort af det populære materiale.

I 2017 afviklede Dansk Beton i Dansk Byggeri fotokonkurrencen #jegelskerbeton på Instagram, hvor beton- og arkitekturelskere kunne poste deres fotos. 884 fotos var med i konkurrencen, hvilket vidner om, at vi ikke bare elsker beton, men også at vi har en stor interesse for betonarkitektur. Der blev kåret fem vindere, hvoriblandt der var en enkelt professionel fotograf og arkitekt, mens de øvrige fire var glade amatører med et blødt punkt for beton og fotografi.

Den store interesse har givet blod på tanden, og derfor afvikler Dansk Beton igen i år fotokonkurrencen #jegelskerbeton på Instagram. Med konkurrencen sættes der fokus på betonarkitektur og de mange muligheder, som materialet tilbyder. Derudover er #jegelskerbeton startskuddet til Bæredygtig Beton Prisen og giver mulighed for at hylde et bæredygtigt betonbyggeri.

Deltag og vind flotte præmier

Alle arkitektur- og betonelskere kan deltage i konkurrencen ved at følge Dansk Beton på Instagram og poste et foto med #jegelskerbeton. Formålet er, at deltagerne med deres fotos kan vise, hvordan de oplever betons æstetik i hverdagen. Der udpeges en vinder af konkurrencen samt en anden og tredje plads, som alle får deres foto udstillet i Dansk Byggeris vinduer på Nørreport samt på Dansk Betons medier. Desuden er der flotte pengepræmier på højkant. Vinderen af fotokonkurrencen løber afsted med en pengepræmie på 5.000 kr., mens anden pladsen vinder 3.000 kr., og tredjepladsen vinder 1.000 kr.

Konkurrencen skydes i gang mandag den 5. november 2018 og løber frem til onsdag den 5. december 2018.

Ann-Katrine Lloyd Westphall, projektmedarbejder i Dansk Byggeri, telefon 51 85 64 73, alj@danskbyggeri.dk

Bonnie Østerlund
Giuseppe Liverino
Jens Markus Lindhe
Julie Krebs Von Halling
Trine Klein

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.