Snevejr kan give ekstra travlhed: Pas på i juletrafikken

Sne og frost kommer til at præge juletrafikken. Hos LB Forsikring forbereder man sig på ekstra travlhed, hvis vintervejret giver flere ulykker - og kommer med et par gode råd til at komme sikkert frem til jul.

Vejrudsigten lover frost og mange steder sne de næste par dage. En god nyhed hvis man går med en drøm om hvid jul, men samtidig en udfordring for de mange danskere, der skal rundt i landet for at fejre jul med familien. De næste par dage er nogle af de travleste i trafikken på hele året, og her betyder sne og isglatte veje, langsommere trafik, men desværre også større risiko for ulykker.

Hos LB Forsikring holder man nøje øje med vejret, så man er parat til at klare ekstra henvendelser fra medlemmer, der er kommet i problemer i vintervejret.

-Meget sne og is betyder desværre ofte flere ulykker på vejene. Det kan hurtigt give kø hos vejhjælpen eller ekstra travlhed på telefonerne hos os. Så derfor holder vi også øje med vejret, så vi kan være forberedt bedst muligt, så folk kan komme igennem, siger Anne Mette Kirkegaard, skadeschef hos LB Forsikring.

Hun understreger dog også, at hvis der falder meget sne, kan pres på især vejhjælpen nok ikke undgås, men selv her kan man hjælpe med oplysninger til medlemmerne.

-Hvis der er isglat i hele Danmark og samtidig 10 cm. sne, opfordrer vi til, at man væbner sig med tålmodighed. Det kan være svært at undgå kø til vejhjælp, men vi vil naturligvis forsøge at oplyse om ventetiden bedst muligt på hjemmeside og sociale medier. Så man ved, hvad man kan forvente, siger Anne Mette Kirkegaard.

De fleste vil nok helst slippe for at komme galt afsted i juletrafikken og have brug for vejhjælp eller forsikringsselskabet, og ifølge skadeschefen er der en del gode råd, man kan huske, inden man starter bilen for at køre rundt i landet op til jul.

-Et af de helt basale råd er: Har du husket at skifte til vinterdæk? Det har været et forholdsvis lunt efterår, så det har man måske ikke nået. Samtidig spreder sneen og frosten sig løbende over landet i juledagene, så måske var der ingen sne, da du tog afsted, men det kan der være, når du skal hjem. En opladt mobil og ekstra tæpper er også en god ide, at få med, hvis uheldet nu skulle være ude og du skal vente i bilen længe, siger Anne Mette Kirkegaard.

Hun minder også om det mest klassiske råd, som alligevel er værd at gentage:

-Kør i god tid. Stres og sneglatte veje er en dårlig kombination. Jeg tror, de fleste hellere vil have, at gæsterne kommer lidt for sent, fremfor de kører galt. Så tag tidligt afsted og tag det stille og roligt. Sådan kommer men sikrest frem til jul.

Tips og gode råd til kørsel i vintervejret

Husk at få vinterdæk på bilen

Tjek vejrudsigten inden du kører ud. Hos vejdirektoratet kan man se, om der meldes om is- eller sneglatte veje. Så er du forberedt.

Hav opladt din mobil, så du kan ringe til vejhjælp, hvis du sidder fast eller kører galt.

Tag varmt tøj på og evt. et tæppe med

Pak vand og snacks

Fjern is og sne fra bilen før du kører. Godt udsyn er ekstra vigtigt, hvis vejen er glat eller det sner

Vær sikker på din sprinklervæske kan tåle kulde og frost. Ellers skift til en der kan.

Kør i god tid og hold afstand til andre bilister på vejene.

Uddannelse og demokrati er hjørnesten i millionstøtte til projekter i Nordjylland22.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Med 1 mio. kr. vil LB Foreningen i Nordjylland sætte fokus på vigtigheden af uddannelse og demokrati - særligt i relation til børn og unge. ”Uddannelse er et grundelement, når vi skal beskytte børn og unge mod udsathed og styrke demokratiet,” lyder det fra foreningens formand, Lars Busk Hansen, der opfordrer alle organisationer i det nordjyske til at byde ind med relevante projekter.