DI Byggeri

SMV’erne i Region Sjælland er mindre tilfredse med kommunerne

Del

Mens de fleste store virksomheder er tilfredse med den kommunale erhvervsvenlighed, tegner der sig andet billede blandt landets mindste virksomheder. SMV’erne på Sjælland/Lolland-Falster rangerer kommunernes erhvervsvenlighed lavere end de store virksomheder. Flere kommuner bør derfor have mere fokus på SMV’erne, mener DI Byggeri Sjælland/Lolland-Falster.

I Region Sjælland er der store forskelle på, hvor højt store virksomheder og SMV’er rangerer kommunernes erhvervsvenlighed. I Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster er 78,1 pct. af de store virksomheder tilfredse med erhvervsvenligheden, mens tilfredsheden blandt SMV’erne ligger på 55,7 pct. I Østsjælland er tilsvarende tal henholdsvis 62,5 pct af de store virksomheder tilfredse mod kun 51,3 af SMV’erne. Og det bør få politikerne til at reagere, mener Jesper Toftebjerg Andersen, formand i DI Byggeri Sjælland/Lolland-Falster:

- SMV’erne i vores område er blandt de mindst tilfredse med den kommunale erhvervsvenlighed på landsplan. Det er rigtig ærgerligt, hvis SMV’erne ikke er på den kommunale radar, fordi de små og mellemstore virksomheder er rygraden i Erhvervsdanmark, siger Jesper Toftebjerg Andersen, formand DI Byggeri Sjælland/Lolland-Falster.

Også mellem kommunerne er der store forskelle på, hvor tilfredse de mindste virksomheder er med erhvervsvenligheden. Sorø Kommune scorer højest med 67,4 pct. af SMV’erne, der angiver stor tilfredshed med kommunen, mens Odsherred Kommune ligger i bunden med 34,3 pct.

- SMV’erne giver Sorø gode karakterer blandt andet fordi virksomhederne oplever en kommune, der prioriterer en effektiv sagsbehandling, men også en kommune, der søger dialog, og som generelt er gode til at informere virksomhederne om nye planer og tiltag. Jo mere virksomhederne føler sig hørt og bliver inddraget, des mere oplever virksomhederne en kommune, der gerne vil skabe gode rammevilkår for erhvervslivet, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

Årsagen til den store forskel i tilfredsheden skal ifølge DI findes i, at SMV’erne i mindre grad oplever effektiv byggesagsbehandling samt, at de oplever, at den meget vigtige dialog med både lokale politikere og embedsmænd en mindre god, end den bør være.

- De små og mellemstore virksomheder har ofte deres fokus på den daglige drift, og har i forhold større virksomheder typisk færre ressourcer til administrativt bøvl. Derfor skal mødet med den kommunale sagsbehandling være smidig og effektiv, og her kan kommunerne virkelig gøre en forskel, siger Jesper Toftebjerg Andersen.

Læs analysen af SMV’ernes kommunale tilfredshed her.

Kontakter

Formand for DI Byggeri Sjælland/Lolland Falster, Jesper Toftebjerg Andersen, telefon 4021 7565
Regional konsulent for DI Byggeri Sjælland/Lolland-Falster, Anders Hjorth Jensen, telefon 2713 4989

Information om DI Byggeri

DI Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18
1553 København V

3377 3377https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/

DI Byggeri er et branchefællesskab for over 6.700 virksomheder inden for hele byggeriets værdikæde. Medlemsvirksomhederne beskæftiger knap 120.000 medarbejdere.

Læs mere: DI Byggeri

Følg pressemeddelelser fra DI Byggeri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Byggeri