SMV’erne i Østjylland er mindre tilfredse med kommunerne

Mens de fleste store virksomheder er tilfredse med den kommunale erhvervsvenlighed, tegner der sig andet billede blandt landets mindste virksomheder. Også SMV’erne i Østjylland rangerer kommunernes erhvervsvenlighed lavere end de store virksomheder. Flere kommuner bør derfor have mere fokus på SMV’erne, mener DI Byggeri Østjylland.

I Østjylland er der store forskelle på, hvor højt store virksomheder og SMV’ere rangerer kommunernes erhvervsvenlighed. Her er 80,3 pct. af de store virksomheder tilfredse med erhvervsvenligheden, mens tilfredsheden blandt SMV’erne ligger på 58,7 pct. Og det bør få politikerne til at reagere, mener Michael Ancher, formand for i DI Byggeri Østjylland.

- Det er simpelthen for stor forskel til at det er rimeligt. Alle virksomheder er helt afhængige af, at de oplever gode rammevilkår i deres kommune, siger Michael Ancher.

Også mellem kommunerne er der store forskelle på, hvor tilfredse de mindste virksomheder er med erhvervsvenligheden. Hedensted Kommune scorer højest i Østjylland med 82,3 pct. af SMV’erne, der angiver stor tilfredshed med kommunen, mens Syddjurs Kommune ligger i bunden med 41,1 pct.

- Det er jo ganske imponerende, at man i Hedensted formår at give samme service til alle størrelser virksomheder. Det viser bare, at det altså kan lade sig gøre, og det er stærkt medvirkende til, at Hedensted år efter år ligger i den helt absolutte top i kommunernes samlede erhvervsvenlighed. Andre kommuner kan drage lære af Hedensteds indsats, siger Michael Ancher.

Årsagen til den store forskel i tilfredsheden skal ifølge DI findes i, at SMV’erne i mindre grad oplever effektiv byggesagsbehandling samt, at de oplever, at den meget vigtige dialog med både lokale politikere og embedsmænd en mindre god, end den bør være.

- Det er ikke raketvidenskab, der er brug for her. Men det er helt afgørende for ikke mindst byggevirksomhederne, at de oplever en god dialog og sagsbehandling, så de kan bruge tiden på at udføre deres arbejde ude ved kunderne, siger Michael Ancher.

Læs analysen af SMV’ernes kommunale tilfredshed her.

Formand for DI Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 4030 4370
Regional konsulent for DI Byggeri Østjylland Michael Jul-Nørup Pedersen, telefon 2924 7009