SMV’erne i Nordsjælland er mindre tilfredse med kommunerne

Mens de fleste store virksomheder er tilfredse med den kommunale erhvervsvenlighed, tegner der sig andet billede blandt landets mindste virksomheder. SMV’erne i Nordsjælland rangerer kommunernes erhvervsvenlighed lavere end de store virksomheder. Flere kommuner bør derfor have mere fokus på SMV’erne, mener DI Byggeri Nordsjælland.

I Nordsjælland er der store forskelle på, hvor højt store virksomheder og SMV’er rangerer kommunernes erhvervsvenlighed. Her er 56,6 pct. af de store virksomheder tilfredse med erhvervsvenligheden, mens tilfredsheden blandt SMV’erne ligger på 46,1 pct. Og det bør få politikerne til at reagere, mener Jørgen Simonsen, formand i DI Byggeri Nordsjælland:

- Forskellen skal simpelthen ikke være så stor. Jeg forstår godt, at det kan være nemmere for kommunerne at få øje på de store virksomheder. Men det er vigtigt at huske, at det i høj grad er SMV’erne, som har brug for ekstra rådgivning og vejledning til at finde den rette indgang hos kommunen, siger han.

Også mellem kommunerne er der store forskelle på, hvor tilfredse de mindste virksomheder er med erhvervsvenligheden. Hillerød Kommune scorer højest i Nordsjælland med 60 pct. af SMV’erne, der angiver stor tilfredshed med kommunen, mens Gribskov Kommune ligger i bunden med 30,2 pct.

- Forskellene mellem kommunerne er alt for store. Jeg vil helt klart opfordre flere nordsjællandske kommuner til at lade sig inspirere af Hillerød, der fortjener stor ros til C4, og som åbenlyst formår at række ud til de mindre virksomheder og give dem en god service, siger Jørgen Simonsen.

Årsagen til den store forskel i tilfredsheden skal ifølge DI findes i, at SMV’erne i mindre grad oplever effektiv byggesagsbehandling samt, at de oplever, at den meget vigtige dialog med både lokale politikere og embedsmænd er mindre god, end den bør være.

- I en travl hverdag, hvor det handler om at bygge sin forretning, kan det det være svært at holde overblik over de mange gode kommunale erhvervstilbud, der kan være guld værd for mange SMV’er. Opgaven ligger i at mødes i øjenhøjde og i fællesskab have en dialog om, hvad den enkelte virksomhed har behov for, og hvordan kommunen kan bidrage, siger Jørgen Simonsen.

Læs analysen af SMV’ernes kommunale tilfredshed her.

Formand for DI Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 4050 2640
Regional konsulent for DI Byggeri Nordsjælland, Anne Ginderskov Hansen, 4079 5870