SMVdanmark: Inddrag erhvervslivet nu

Erhvervslivet skal involveres med det samme, hvis corona igen kategoriseres som en samfundskritisk sygdom, mener adm. direktør i SMVdanmark Jakob Brandt. Hvis coronapas bliver nødvendigt, skal det i højere end tidligere indrettes efter erhvervslivets vilkår.

Sundhedsminister Magnus Heunicke har indstillet til Epidemikommissionen, at de straks skal vurdere, om corona igen skal være en samfundskritisk sygdom. Det får SMVdanmark administrerende direktør Jakob Brandt, til at komme med et opråb til regeringen:

“Der sidder lige nu en masse ekstremt nervøse erhvervsdrivende, som fortjener klare linjer. Jeg vil derfor opfordre regeringen til at inddrage erhvervslivet, for at vi nu kan finde de bedste veje til at nedbringe smitten med så få samfundsøkonomiske konsekvenser som muligt. Man bør eksempelvis undersøge, om vi kan nå samme resultat med mindre indgribende foranstaltninger, fx i hvilket omfang hjemmetest kan bruges som supplement til kviktests,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der repræsenterer over 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Et krav om coronapas kan have store økonomiske konsekvenser for flere erhverv, mener Jakob Brandt:

“Hvis sundhedseksperterne vurderer at et coronapas allerede nu er nødvendigt, er det helt afgørende, at det tilpasses de forhold der gør sig gældende i erhvervslivet. I sommers stod mange ubemandede fitnesscentre tomme, og restauranterne måtte afsætte ekstra ressourcer, fordi de var forpligtede til at tjekke kundernes coronapas. Derfor skal der bl.a. være mulighed for stikprøvekontrol i de ubemanede fitnesscentre og tjek af coronapas ved første fysiske kontakt med kunden i restauranterne,” siger han og fortsætter:

“Erfaringerne fra sidste år viste, at markedet reagerer øjeblikkeligt på de udmeldinger, der kommer fra ministre og sundhedsmyndigheder. På det tidspunkt, var vi uforberedte på den situation, vi stod overfor. Det skabte en masse panik og udfordringer. Det er helt afgørende, at vi undgår at havne i samme situation igen og indføre panikløsninger her og nu. Tværtimod har vi brug for en dialog, der sikrer erhvervslivet den nødvendige transparens og forudsigelighed. ”

SMVdanmark: Lad os få politiske drøftelser om kompensationspakker nu24.11.2021 16:20:53 CET | Pressemeddelelse

Dagens beslutning om yderligere restriktioner i form af fx mundbind i detailhandlen, begrænsninger på størrelsen af events og coronapas hos liberale serviceerhverv bl.a. hos frisøren sender et tydeligt signal om, at politikerne er bekymrede, og erhvervslivet endnu engang skal holde for, når det gælder om at passe på samfundets ældre og svage. Også selvom smitten hovedsageligt findes hos børn og unge. Regeringens udmeldinger vil straks sætte sig i markedet i form af lavere efterspørgsel. Kompensationspakkerne bør straks genåbnes, mener SMVdanmark.